Kategoriat
Uncategorised

Mitä vertaistuki ryhmän opiskelijat ovat oppineet?

Opintojakso on tarjonnut kurkistuksen tutkimuksen maailmaan – selkeyttänyt ajatusta siitä, mitä tieteellinen tutkimus pitää sisällään, mistä tutkimus koostuu sekä miten se rakentuu. Kurssin oppimateriaali ja luennot ovat avanneet selkeästi tieteellisen tutkimuksen tekemisen vaiheita. Uusien käsitteiden määrä on ollut valtava, mutta käsitteiden oppiminen ja sisäistäminen on helpottanut tekstien lukemista. Käsitteiden määrittelyn tärkeys ja tarkkuus tutkimuksessa on noussut esiin useammankin kerran kurssin aikana.

Etätyöskentelyn vuoksi olemme oppineet teamsin, zoomin ja prezin käyttöä. Ryhmätyöskentely etäyhteyksien kautta on sujunut hyvin, mutta toisaalta konkreettisesti yhteen kokoontuessa olisi helpompaa seurata työn tasapuolista jakautumista ryhmän jäsenten kesken.
Muiden ryhmien työt ovat jääneet hyvin etäisiksi kurssin aikana.

Opintojakson aikana on huomannut ja oppinut kuinka suurelta alueelta kasvatustietiessä on mahdollista tutkia omia mielenkiinnon kohteita. On mahdollista tutkia vertaisarviointia sekä vertaispalautetta, joka on koulumaailmassa päivittäinen näky tai sitten esimerkiksi painonnousua ja siihen liittyviä seikkoja kasvatustieteellisestä näkökulmasta. Tutkimusaiheiden kirjo on valtava.

Vaikka etäyhteyksien takia ryhmätyöskentely on ollut erilaista ja tietyissä kohdissa jopa haastavaa, olemme selviytyneet opintojaksosta mallikkaasti. Etäyhteyksien vuoksi introverttien on ollut haastavaa saada joissain tilanteissa äänensä kuuluviin, eikä etäyhteyksien lomassa kaikkien työpanos pääse täysin esille.