Sensitiiviset

Aiheenamme on: ”Opinto-ohjaukseen tarvitaan monikulttuurista sensitiivisyyttä”. Päädyimme kukin valitsemaan sen, koska väite oli mielestämme järkevä, ja aihe on kiinnostava, ajankohtainen sekä keskustelua herättävä. Koimme osan muista aiheista itsestäänselvyyksiksi. Monikulttuurisuus ja opinto-ohjaus kiinnostivat myös teemoina.

Tutustumiskierroksella huomasimme ryhmämme olevan mukavan poikkitieteellinen. Voimakkaimmin edustettu opintosuunta on kotitaloustiede, jonka fukseja ryhmässä on jopa neljä. Myös käsityötieteen fukseja löytyy kaksin kappalein, ja viimeinen kasvatustieteellistä alaa pääaineena opiskeleva jäsenemme on yleis- ja aikuiskasvatustieteen fuksi. Loput kolme opiskelevat kasvatustiedettä sivuaineena, pääaineinaan suomen kieli, teologia ja pohjoismaiset kielet. Ryhmästämme löytyy myös aiemmilta taustoiltaan hyvin erilaisia ihmisiä: osa on tullut opiskelemaan suoraan lukiosta, mutta löytyy myös useampi alanvaihtaja.

Vaikka ryhmämme koostuu hyvinkin erilaisista ihmisistä, keskustelu sujui ensimmäisessä tapaamisessa lennokkaasti. Ryhmän nimikin oli helppo valita, sillä kun mietimme minkä nimen keksisimme lööpin otsikosta, “Sensitiiviset” tuli samaan aikaan monelle mieleen. Loppujen mielestä se oli ihan riittävän hyvä.

Kävimme läpi, mitä ajatuksia lööppi ensimmäisenä herätti meissä. Monelle tulivat omat opinto-ohjauskokemukset mieleen – sekä hyvät että huonot. Osa muisti opinto-ohjaajansa tyrkyttävänä ja selkeästi tiettyyn suuntaan ohjaavana.  Keskustelussa esille nousi myös uutiset muun muassa siitä, kuinka osa opinto-ohjaajista systemaattisesti ohjaa maahanmuuttajataustaisia oppilaitaan ammattikouluihin eikä lainkaan korkeakouluasteelle. Koimme, ettei se vastaa nykyaikana tarvittavaa monikulttuurista kontaktia ja ympäristöä. Kiinnitimme huomiota myös  lööpin otsikkoon, jonka koimme olevan sen laajojen käsitteidensä vuoksi hyvin lavea väite. Aloitimmekin keskustelemalla siitä, mitä monikulttuurisuus ja sensitiivisyys käsitteinä mielestämme tarkoittavat.

Odotamme kurssilta mielenkiintoisia ja haastaviakin tehtäviä ja niiden ratkomista poikkitieteellisessä porukassa. Toivomme erilaisten taustojemme myös näkyvän ja rikastavan keskusteluamme ja pohdintaamme kurssin aikana. Koko ryhmä on innokas kommentoimaan ja kuulemaan toisten kommentteja tulevista tehtävistä.

– Viivi, Aada, Katri, Eleonoora, Vilma, Loviisa, Veera, Essi, Panu, Heini