Äntligen vår i luften!

På torsdag bar vi oss än en gång ut till Sveaborg för att fortsätta med vårt fenomenbaserade projekt där vi utgår från begreppen “ord och makt”. Vi hade minsann tur med vädret, soligt och 8 grader varmt, kanske sommaren är på väg också det här året trots allt!

Vi började dagen med att tillsammans inomhus sitta och fundera över det vi åstadkommit senaste gång. Vi hade kommit ganska långt i planeringen av vår sekvensplan redan, nu gällde det bara att börja finslipa på den. Det som vi ändå såg som problematiskt i det vi redan planerat var att det var relativt klart och tydligt strukturerat vad vi skulle göra. Det fanns en risk att undervisningen skulle ha blivit för lärarstyrt, vilket vi inte ville. Vi ville istället inspirera och motivera eleverna att vilja lära sig mera om Sveaborg och därför lägga elevernas egna intressen i fokus. Vi bestämde oss ändå för att fortsätta med samma upplägg som vi redan hade, men istället försökte vi utveckla planen utan att begränsa elevernas fantasi och intressen.

Näst på tur låg en promenad i det underbara vårvädret. Vi traskade runt på Sveaborgs gator och kullar medan vi diskuterade och bollade med idéer som flög upp i våra huvuden. Vi besökte bland annat Augustin Ehrensvärds grav och Kungsporten, som båda är ställen vi tänkt ska ingå som två av stationerna vår “fiktiva femteklass” ska besöka på sin skoldag på Sveaborg.

Efter lunchen hade vi en gemensam genomgång av våra sekvensplaner och ännu efter det började ännu fler idéer komma upp. Det bästa med sådana här projekt är nog hur man får ge sin kreativitet utrymme att flöda. Ibland går det trögt och huvudet känns helt tomt, medan det helt plötsligt börjar flyga in idéer från alla håll så man knappt hinner skriva ner dem innan man glömt dem igen.

Med soliga hälsningar,

Mirjam, Emma, Emelie C, Sabina, Henrika