TA2 Suomen talouselämän ja maailmantalouden esittely

Tavoite: Kurssin suorittaneet opiskelijat ymmärtävät Suomen talouden ja maailmantalouden rakenteita, talousteorian peruskäsitteitä sekä talousjärjestelmän ja rahoitusmarkkinoiden toimintaa. Kurssi auttaa myös ymmärtämään talouspolitiikan vaikutuksia Suomen ja euroalueen talouteen. Lisäksi kurssilla opitaan käyttämään taloustiedettä keskeisten talouskysymysten analysoimiseen.

Sisältö: Opintojakson tavoitteena on esitellä Suomen talouden ja maailmantalouden kehitystä, nykytilaa, rakennetta, ajankohtaisia aiheita ja talouspoliittisia kysymyksiä. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. suhdannevaihtelut, talouskasvu, rahapolitiikka, rahoitusmarkkinat ja euroalueen talouskriisi. Kurssi koostuu eri teemoja käsittelevistä asiantuntijaluennoista.

Luennot (24 t): 31.10. – 7.12.2016, ma klo 16–18, paikka: Päärakennus (Fabianinkatu 33), sali 1 ja ke klo 16–18, paikka: Päärakennus (Fabianinkatu 33), sali 1.

31.10 (ma): Antti Ripatti (HY): Rahapolitiikka ja rahoitusmarkkinat (uusi versio 1.11.)

2.11 (ke): Matti Pohjola (Aalto-yliopisto): Talouskasvu ja hyvinvointi: miten Suomi saadaan uuteen nousuun?

7.11 (ma): Tuomas Välimäki (Suomen Pankki): Euroalueen rahapolitiikka finanssikriisissä

9.11 (ke): Ulla Lehmijoki (HY): Väestönkasvu, ihmiskunnan kohtalonkysymys

14.11 (ma): Tiina Helenius (Handelsbanken): Talouden näkymät syksyllä 2016

16.11 (ke): Olli-Pekka Lehmussaari (Suomen Pankki): Kansainvälinen valuuttarahasto, peikko vai pelastaja?

21.11 (ma): Raimo Sailas: Suomen talouspolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä

23.11 (ke): Lauri Uotila (Danske Bank): Kansantalous ja rahoitusmarkkinat

28.11 (ma): Piia-Noora Kauppi (Finanssialan keskusliitto): Rahoitusmarkkinoiden sääntely

30.11 (ke): Risto Murto (Varma): Keskuspankit, sijoittajat ja kasvu

5.12 (ma): EI LUENTOA

7.12 (ke): Lauri Kajanoja (Suomen Pankki): Suomen kustannuskilpailukyky

Opiskeluohjeita tenttiin: Kiinnittäkää huomiota suurin linjoihin ja mittasuhteisiin. Mitkä ovat maailman suurimmat taloudet? Miten paha Suomen taloudellinen tilanne on? Mistä maailmantaloudessa on kysymys tänä päivänä?

Tentit: loppukuulusteluun ja uusintakuulusteluihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen (ei koske avoimen yliopiston opiskelijoita, avoimen yliopiston tentit listattu alempana).

Oppimateriaali ja kirjallisuus: Luentokalvot sekä mahdollisesti luennoitsijoiden ilmoittama lisämateriaali.

TA2-kurssille osallistuu myös avoimen yliopiston opiskelijoita. Avoimen yliopiston tenttipäivät:

22 thoughts on “TA2 Suomen talouselämän ja maailmantalouden esittely

1. ” Oppimateriaali ja kirjallisuus: Luentokalvot sekä mahdollisesti luennoitsijoiden ilmoittama lisämateriaali ”
    Sama teksti on myöskin WebOodissa.

Haluan vain huomauttaa, että kysymykset eivät todellakaan voi tulla muusta kuin luentokalvoista ja lisämateriaaleista (joita tähän mennessä ei ole ollut)! Eli luennoilla sanottuja asioita ei saa kysyä, jolleivät ne löydy myöskin kalvoista!

• Terävä havainto. Kysymykset tulevat olemaan luentokalvoista tai mahdollisesta lisämateriaalista.

• Hei, tentin muodosta ei ole ollut virallisesti puhetta, mutta se tulee olemaan monivalintatentti. Kun katsoo opiskelijoiden määrää ja aiempien vuosien tenttejä, tämän ei pitäisi tulla yllätyksenä kellekään.
      Tentti ei tule olemaan kohtuuttoman vaikea, mutta jonkin verran siihen kannattaa lukea.

• Se on jo valmistunut. Ei kuitenkaan kannata odottaa, että arvostelu onnistuu meillä aina yhtä nopeasti.

• On ilman muuta mahdollista, ja jopa suotavaa! Kannattaa katsoa meidän ja avoimen yliopiston tenttejä 19.12., niin saa vähän käsitystä, mitä tentissä vaaditaan.

• Hyvä kun tuli esille. Uusintatentti ei tosiaan näy weboodissa. Kannattaa ottaa yhteyttä Ilpo Haloseen Economicumissa. Minäkin laitan hänelle viestiä.
      KORJAUS edelliseen: tentteihin ei tarvitse ilmoittautua, ei myöskään uusintoihin.

2. Kehen voi olla yhteydessä, jos haluaa tietää mitkä kohdat tentissä menivät väärin?

• Kurssiassistenttiin voi olla yhteydessä. Tosin hedelmällisempää voisi olla, jos kävisi läpi oikeita vastauksia ja yrittäisi bongata ne luentomateriaalista?

• Tiedän oikeat vastaukset (katsoin luentomateriaalista heti tentin jälkeen 😀 ) mutten ole vain varma (en muista) mitkä kysymykset menivät pieleen , sain omien laskujeni mukaan vain 2 väärin mutten ole varma vastasinko kolmanteenkin pieleen, mikä olisi johtanut alempaan arvosanaan.
        27.1.2017 tentin kysymykseen 12 vastauksen sisältävä diaa en löytänyt ollenkaan…. Kenenköhän luennossa se oli mainittu?

• Kysymyksen 12 vastaus on luettavissa Heleniuksen kalvolta numero 4. Myönnän, että nämä eivät ole mitään helppoja kysymyksiä. Jos välttämättä haluat, voin selvittää, mihin kysymyksiin vastasit väärin. Siinä tapauksessa pyytäisin, että otat sähköpostilla yhteyttä.

3. Hei!
    Olisiko mahdollista saada Markus Jäntin luennon luentokalvot, jotta saisi paremmin tehtyä oppimispäiväkirjaa?