MITÄ ALUMNI TEKISI ERI TAVALLA OPISKELUAIKANA?

Kirjoittajat: Anna Kaarakainen, Elias Heliander, Hanna Puntila, Minka Alanko ja Tiina-Maria Tasanen

Haastattelimme kahta agroteknologian, kahta kotieläintieteen ja yhtä maatalousekonomian alumnia. Tällä hetkellä he työskentelevät mm. tutkijoina, kehityspäällikköinä, opettajina ja yritysasiantuntijoina.

Opiskeluajat alumnien välillä vaihtelivat, ja osa alumneista olisi halunnut valmistua nopeammalla aikataululla, toiset hitaammin. Vaikka jälkikäteen ajateltuna opiskeluaikaa olisi voinut joko lyhentää tai pidentää, ei kukaan alumni ole jäänyt sitä murehtimaan. Kaikki ovat opintoja vastaavalla alalla, mutta eivät välttämättä sellaisessa työpaikassa, jossa kuvittelivat opiskeluaikana työskentelevänsä. Kuitenkin kaikki ovat tyytyväisiä omaan työpaikkaansa.

Kurssivalinnat ovat mietityttäneet jälkikäteen jonkin verran. Ekonomiaa ja kieliä olisi voinut opiskella enemmän, mikäli tulevaisuus olisi ollut tiedossa opiskeluaikana, mutta suurempiin linjoihin alumnit ovat olleet tyytyväisiä.

Osa on työskennellyt jo opintojen aikana, mutta työt ovat painottuneet pääasiassa viikonloppuihin ja loma-aikoihin. Oman alan työt ovat painottuneet voimakkaammin vasta opintojen loppuvaiheeseen.

Opiskeluaikana muodostuneet verkostot ovat osoittautuneet tärkeiksi ja hyödyllisiksi myös työelämässä, sillä monet opiskeluaikaiset tuttavuudet tulevat vastaan myös työelämässä eri yhteyksissä.

Osa alumnihaastateltavistamme oli ollut hyvinkin ahkerasti mukana opiskelijajärjestötoiminnassa, kun taas osalla osallistuminen oli vähäistä. Ahkerasti mukana toiminnassa olleet suosittelevat toimintaan osallistumista, sillä ne ovat hyviä paikkoja verkostoitua ja auttavat työelämässä. Alumnit, jotka osallistuivat opiskelijajärjestötoimintaan vain vähän, osallistuisivat nyt paljon enemmän, jos voisivat valita.

Kuva: Anna Kaarakainen