Hankkeen kuulumisia 2018

Viikko 51

Tällä viikolla saadaan purkkiin syksyn viimeinen aineistonkeruupäivä ja aloitetaan aineiston jatkokäsittelyä. Sitten siirrytään pötköttelemään sohvalla suklaarasian ja hyvän kirjan kanssa. Mukavaa joulunaikaa kaikille!

Viikko 50

Joulukuun datasessiossa ihmeteltiin tuoretta tutkimusaineistoa yläasteen valmistavasta opetuksesta. Tällä viikolla suunnitellaan myös vuoden viimeisiä tapaamisia eri yhteistyökumppaneiden kanssa ja lyödään lukkoon kevään 2019 tavoitteita ja aikatauluja.

Viikko 49

Tällä viikolla vedetään kuluneen vuoden lankoja yhteen ja suunnitellaan alkuvuotta. Ensi viikolla pidetään vuoden viimeinen datasessio 10.12., silloin katsotaan tuoretta materiaalia yläasteen valmistavasta opetuksesta.

Viikko 48

Maanantaina on marraskuun viimeinen aineistonkeruupäivä! Sen jälkeen puramme nauhoja, kirjoitamme puhtaaksi kenttämuistiinpanojamme ja alamme valmistella videoiden jatkokäsittelyä. Lisäksi marraskuun lukupiiri kokoontuu tiistaina 27.11. pohtimaan matematiikan opetusta monikielisessä luokassa ruotsalaisen Jenny Sjöblomin artikkelin Developing mathematical reasoning by using questions in a multilingual mathematics classroom avulla. Artikkeli on julkaistu Nordisk matematik didaktikin tuoreessa marraskuun numerossa.

Viikko 47

Tällä viikolla keräämme aineistoa yläkoulun valmistavasta opetuksesta kahtena päivänä. Kamerat, nauhurit, jalustat ja muistikortit on pakattu, akut ladattu ja muistiinpanokynät teroitettu. Hommiin siis! Keskiviikkona 21.11. kokoontuu myös tehojoukko pohtimaan valmistavan oppilaiden matematiikan opetusta matematiikan didaktikko Päivi Portaankorva-Koiviston johdolla. Viime keväänä järjestetty ensimmäinen tällainen pyöreän pöydän palaveri sujui keskustelevassa ja aloitteellisessa hengessä, joten odotukset ovat korkealla tälläkin kerralla.

Viikko 46

Marraskuun datasessio kokoontuu maanantaina 12.11. aineistokatkelmien ääreen. Tällä kertaa tarkastelemme esimerkkejä, joissa on läsnä limittäiskieleilyä, translanguagingia. Valmistelemme myös pyöreän pöydän tapaamista ensi keskiviikolle 21.11. Silloin pohdimme, kuinka valmistavan oppilasta voisi tukea matemaattisten käsitteiden oppimisessa.

Viikko 45

Tällä viikolla hankkeen väki lähtee Pohjois-Karjalaan! Soveltavan kielitieteen yhdistyksen AFinLAn syyssymposiumiin Joensuun yliopistoon. Hankkeen jatko-opiskelija Tatsiana Shestunova pitää symposiumissa esitelmän otsikolla L1 support within the framework of translanguaging, ja Salla-Maaria Suuriniemi otsikolla Millaista kielitietoisuus-diskurssia helsinkiläisten peruskoulujen opetussuunnitelmatekstit rakentavat?

Viikko 44

Hankkeen kolmas työpaja kokoontuu otsikolla Käsitteitä! – Monikielinen käsitteen oppiminen valmistavassa opetuksessa. Asiantuntijapuheenvuoron pitävät hankkeen vieraileva tutkija Irina Piippo ja hankkeen johtaja Maria Ahlholm. Heidän puheenvuoronsa käsittelevät limittäiskieleilyä ja luokan monikielisiä käytänteitä.

Viikko 41

Tällä viikolla suunnitellaan työpajaa, tutustutaan muutamaan yhteistyöluokkaan ja päivitetään blogia. Pysykää kuulolla!

Viikko 40

Suomi toisena kielenä -sivuainetta suorittavat luokanopettajaopiskelijat kävivät tutustumassa muutamaan valmistavan opetuksen luokkaan parin viime viikon aikana. Tällä viikolla keskustelimme heidän kanssaan niistä havainnoista ja ajatuksista, joita valmistava opetus heissä herätti. Tälläkin kerralla opiskelijat kertoivat tavanneensa kentällä avoimia ja rohkeita lapsia ja nuoria sekä työlleen omistautuneita, idearikkaita ja itsensä likoon panevia opettajia! Yhteistyö opettajankoulutuksen ja valmistavan opetuksen luokkien välillä on todella avartavaa ja antoisaa!

Viikko 39

Lukupiiri kokoontuu pohtimaan translanguaging-käsitettä ja sen hyödyntämistä koulussa. Syksyn aineiston keruuta valmistellaan käännättämällä tutkimuslomakkeita eri kielille. Vastaantulon tiimi kokoontuu myös ideoimaan ja suunnittelemaan marraskuisen työpajan ohjelmaa ja sisältöä.

Elo-syyskuun aikana olemme keskittyneet etsimään sopivia yhteistyöluokkia, joiden kanssa aloitamme tutkimusaineiston keräämisen lokakuun aikana. Ensimmäisessä datasessiossa ihmettelimme ja ihailimme nauhoitusta, jossa yläasteikäiset valmistavan oppilaat kertasivat historian eri aikakausiin liittyvää sanastoa. Syyskuun aikana on myös etsitty opettajaopiskelijoille paikkoja, joissa havainnoida valmistavaa opetusta ja kerrottu heille samalla yleisesti valmistavasta opetuksesta sekä hankkeen lähtökohdista ja tavoitteista.

Viikko 22

Kevään viimeinen lukupiiri kokoontuu. Vastaantulon nettisivu hiljenee koulujen loma-ajaksi, rentouttavaa lomaa kaikille!

Viikko 21

Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta isännöi JustEd2018-konferenssia 22. – 23.5. Myös Vastaantulo on mukana konferenssissa, hankkeen johtaja Maria Ahlholm pitää esitelmän otsikolla Newcomers at school: metaphorical substance in curricula discourse. Myös hankkeen lukupiirin artikkeleista tuttu ruotsalaisprofessori Nihad Bunar osallistuu konferenssiin esitelmällään Differentiation and diversity in schools and classrooms. Lisää tietoa JustEdista löytyy osoitteesta http://www.justed.org/conference/.

Viikko 20

Kevään viimeisessä datasessiossa tutkailtiin venäjän kielen käyttöä koodikielenä valmistavan opetuksen oppitunnilla. Tällä viikolla viritellään myös viimeisiä havainnointeja ja aineistonkeruuta yläkoulun valmistavaan luokkaan. Tutkimuslupien lähettelyä ja niiden perään kyselyä siis luvassa!

Viikko 19

Vastaantulon kesätyöntekijä Anni Ratilainen aloittaa työnsä tällä viikolla! Anni on ollut hankkeessa mukana koko kevään, sillä hän työstää parhaillaan graduaan Vastaantulon aineistosta.

Viikko 18

Torstaina 3.5. Vastaantulo järjestää työpajan valmistavan opetuksen malleista OPH:n maahanmuuttajaopetuksen kehittämispäivässä Tampereella yhdessä luokanopettaja, tohtorikoulutettava Elina Linnun kanssa. Työpajassa esitellään erilaisia valmistavan opetuksen onnistumisia ja haasteita valo-opettajien näkökulmasta ja pohditaan, millaisin opetuksen järjestelyin ja pedagogisin ratkaisuin valmistavan opetus toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Viikko 17

Hankkeen fokus siirtyy syksyllä yläkoulun valmistavaan opetukseen. Tätä silmällä pitäen Vastaantulon hankesuunnittelija kävi havainnoimassa yläasteen valmistavaa opetusta ja virittelemässä yhteistyökuvioita tutkimusaineiston keräämiseksi. Keskiviikkona ja torstaina hanke osallistuu Malmön kunnan ja Flerspråkighet i Norden -verkoston järjestämään konferenssiin Nyanländas villkor och lärandemöjligheter i Norden. Myös lukupiiri kokoontuu!

Viikko 16

Tällä viikolla päivitetään tietoja tietoturvasta hankkeen aineiston säilyttämiseen ja käsittelyyn liittyen. Projektisuunnittelija alkaa myös valmistautua kevään viimeisiin luokkahuonehavainnointeihin sekä ensi viikon Malmön-konferenssiin, josta kuulette lisää tuonnempana.

Viikko 15

Tällä viikolla riittää sutinaa! Maanantaina kokoonnuimme datasessiossa Long Second -hankkeen aineistojen äärelle ja tarkastelimme muun muassa monikielistä vuorovaikutusta valmistavassa ryhmässä. Torstaina 12.4. vieraaksemme saapuu valmistavan opeja pääkaupunkiseudulta sekä FT Taina Tammelin-Laine Jyväskylän yliopistosta. Pohdimme yhdessä tapoja tukea myöhäistä lukemaan- ja kirjoittamaanoppijaa.

Viikko 14

Pääsiäisen jälkeen pääsemme suunnittelemaan ensi viikon pyöreän pöydän tapaamistamme myöhäiseen lukemaan oppimiseen liittyen. Suunnittelemme myös muita huhti-toukokuun tapahtumia, joissa hanke tulee esittäytymään, ja sovimme vierailuja yläasteen valmistaviin ryhmiin pääkaupunkiseudulla.

Viikko 13

Tällä viikolla luetaan seuraavan lukupiirin artikkelia Transspråkande för utveckling av flerspråkighet (Gudrun Svensson ja Intisar Khalid). Tervetuloa mukaan tiistaina 27.3.!

Viikko 11

Vastaantulon kolmannessa datasessiossa palataan aamurutiinien pariin. Kandidaatintyötään hankkeeseemme tekevä Emma Sten on litteroinut pätkiä aineistosta, joten pääsemme zoomaamaan valmistavan opetuksen aamurutiineihin todella tarkasti!

Viikko 10

Yksi Vastaantulon teemoista on myöhäinen lukemaanoppiminen. Miten tukea vaikkapa viidesluokkalaista oppilasta, jonka luku- ja kirjoitustaito meidän kirjoitussysteemillämme on vielä alkutekijöissään, mutta yleisopetuksen vaatimukset kolkuttelevat jo ovella? Tällä viikolla suunnittelemme kokoontumista tämän teeman ympärille vielä tälle keväälle. Luvassa on ainakin asiantuntijapuheenvuoro ja keskustelua aiheesta. Jos aihe on lähellä sydäntäsi ja haluaisit mukaan tapaamiseen, ota yhteyttä osoitteeseen vastaantulo@helsinki.fi.

Viikko 9

Tällä viikolla lukupiiri pohtii monikielistä oppilaanohjausta ruotsalaisessa peruskoulukontekstissa Anne Reath Warrenin väitöskirja-artikkelin pohjalta. Monikieliset käytänteet ruotsalaisissa yläkouluissa ovat monin paikoin sovellettavissa myös Suomeen. Artikkeli Multilingual study guidance in the Swedish compulsory school and the development of multilingual literacies löytyy netistäkin, lukupiiri suosittelee!

Viikko 8

Tällä viikolla toivutaan inspiroivasta työpajasta, ja muokataan siellä syntyneitä opetusmateriaaleja eteenpäin. Hankkeen toinen datasessio kokoontuu tiistaina 20.2.

Viikko 7

Työpaja lähestyy! Tällä viikolla ohjelmassa siis viime hetken viilauksia ohjelmaan, opasteiden printtailua, kahvitustilausten täsmentämistä, aineistoklippien valitsemista työpajalaisille analysoitavaksi ja sen sellaista. Mahtavaa saada taas tupa täyteen innokkaita opeja! Ensi viikolla kuulette blogissa, mitä työpajassa saatiin aikaan.

Viikko 6

Ensi viikon torstaina 15.2. kokoonnutaan hankkeen toiseen työpajapäivään. Tällä viikolla lähetetään infoviestit kaikille työpajaan osallistuville ja järjestellään työpajan käytännön asioita. Viime syksyn työpajan tärkein anti opettajille tuntui palautteiden perusteella olevan yhteinen suunnittelu- ja ideointiaika kollegoiden kanssa. Samoilla linjoilla jatketaan tälläkin kertaa: aikaa on varattu runsaasti paitsi ajatusten herättelyyn, myös verkostoitumiseen ja ennen kaikkea opetusmateriaalin yhteissuunnitteluun.

Viikko 5

Hankkeen ensimmäinen datasessio kokoontui maanantaina 29.1. Sessiossa tarkasteltiin kahta oppituntiesimerkkiä, jossa muoto ja merkitys kohtaavat valmistavan opetuksen oppitunnilla. Datasessiossa pohdittiin muun muassa sitä, miten vuorovaikutus rakentuu pelin ympärille, ja millaisia rakenneasioita oppilaat implisiittisesti oppivat suomen kielestä opetellessaan esimerkiksi eläinten nimiä pelin avulla. Kevään ensimmäinen lukupiiri kokoontuu tiistaina, lisäksi työpajaa suunnitellaan jo innokkaasti.

Viikko 4

Tällä viikolla luetaan lukupiiriartikkelia (Lily Wong Fillmoren Individual differences in Second Languge Acquisition vuodelta 1979) ja sovitaan havainnointeja alkuvuodelle. Kaikenlaista mielenkiintoista on ilmaantunut hankkeen kalenteriin kevääksi, pysykää kuulolla!

Viikko 3

Tällä viikolla lähtee kutsu hankkeen toiseen työpajapäivään 15.2. Työpaja on tarkoitettu pääkaupunkiseudulla peruskouluun valmistavassa opetuksessa työskenteleville opettajille ja sinne voi ilmoittautua e-lomakkeella osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/85991/lomake.html

Viikko 2

Aurinkoista vuoden alkua! Hanke käynnistelee uutta vuotta kutsumalla ydinporukkaa kasaan ja suunnittelemalla kevään ohjelmaa yhdessä. Luvassa ainakin datasessioita, aineiston keruuta yläasteen valmistavissa ryhmissä sekä kevään työpajapäivä 15.2.2018. Pankaahan kalentereihin!