Teaching in Life Sciences: Current practices and development Vol 1 (Fall)

Teaching in LIfe Sciences -verkkojulkaisulla on oma sivustonsa osoitteessa https://blogs.helsinki.fi/teaching-in-life-sciences/. Sivustolta löytyy myös tämä ensimmäinen numero ja jatkossa julkaisun tulevat numerot.

Yliopistopedagogiikan kurssilla YP5 Viikissä 2013 työstettiin opetuksen kehittämistehtäviä. Ryhmien töitä julkaistaan uudessa verkkojulkaisussa Teaching in Life Sciences: Current practices and development, jossa Viikin pedagogiset yliopistonlehtorit toimivat editoreina Hanni Muukkonen, Mirja Ruohoniemi, Nina Katajavuori ja Viivi Virtanen.

Ensimmäinen lehti julkistetaan VIKLO opettajakahvilassa 21.10.2014. Kiitos kirjoittajille!

Eskelinen, E.-L., Peltoniemi, M., & Roine, E. (2014). Syvasuuntautunut suhtautuminen oppimiseen: Mitä opettaja voi tehdä sen edistämiseksi? Teaching in Life Sciences: Current practices and development, Vol 1(Fall), 1-16.

Koho, N., Leppälä, J., Mustonen, E. & Niemelä, T. (2014). Vertaisoppimisen monet muodot korkeakouluopetuksessa. Teaching in Life Sciences: Current practices and development, Vol 1(Fall), 17-29.

Haukka, K., Pessa-Morikawa, T., Steffen, K. & Tengvall, U. (2014). Miten voidaan kehittää kommunikaatiota pienryhmissä. Teaching in Life Sciences: Current practices and development, Vol. 1 (Fall), 30-47.

Opetustilakysely / Survey of teaching facilities

Viikin verkko-opetuksen tukihenkilöt selvittävät opettajien kokemuksia ja toiveita Viikin opetustiloista ja niiden teknisen varustuksen riittävyydestä nykyistä ja tulevaa opetusta ajatellen. Tuloksia hyödynnetään opetustilojen suunnittelussa. Vastausaikaa jatkettu 6.11. saakka. https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/54139/lomake.html

Kiitos vastauksistanne!

The e-learning specialists in Viikki ask for your help in collecting information about the teaching facilities and their technical equipment in Viikki, and how well it meets the requirements of used and intended teaching methods. The results of the survey are used as a basis for designing facilities. Please answer 6 November at the latest. https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/54139/lomake.html?rinnakkaislomake=eng

Thank you for answering!

Yliopistopedagogiikkaa keväällä 2015

Yliopistopedagogiikka: Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (5 op) -kurssi on tarkoitettu yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnalle sekä jatko-opiskelijoille. Kurssille voidaan ottaa yhteensä 20 opiskelijaa. Jos opiskelijoita joudutaan karsimaan, Viikin neljällä tiedekunnalla (biotieteellinen, maatalous-metsätieteellinen, farmasia ja eläinlääketieteellinen) on kullakin 5 hengen kiintiö. Opiskelijavalintaan vaikuttaa hakijan opetuksen määrä sekä kurssin tärkeys ja tarpeellisuus hakijalle. Ilmoittautuessa pyydämme täyttämään lyhyet perustelut.

Kurssilla opiskelija saa valmiuksia suunnitella ja toteuttaa opetustaan linjakkaan opetuksen periaatteen mukaisesti eli niin että opetuksen tavoitteet, sisällöt, menetelmät ja arviointi  muodostavat yhtenäisen ja johdonmukaisen, oppimista tukevan  kokonaisuuden.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • tunnistaa ja selittää opetukseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
  • suunnitella opintojakson linjakkaan opetuksen periaatteiden mukaisesti
  • kyseenalaistaa valmiiden opintojaksojen opetus- ja arviointimenetelmät sekä
  • kehittää omaa opetustaan reflektoiden omaa toimintaansa opettajana.

Kurssi sisältää seuraavat lähiopetuskerrat:  20.1., 24.2., 4.3., 17.3., 8.4., 28.4. Kurssi sisältää itsenäistä työskentelyä sekä lähiopetuskertoihin integroitua ryhmässä työskentelyä. Kurssiin kuuluu mm ennakkotehtävä, opetussuunnittelutehtävä ja opetusnäyte (5 op = 130 h).

Kurssin vastuuhenkilönä toimii Farmasian tiedekunnan pedagoginen yliopistonlehtori Nina Katajavuori, mukana myös muita Viikin kampuksen pedagogisia yliopistonlehtoreita.

Ilmoittautuminen 6.10.- 21.11.2014 Henkassa. Valitse vasemmalta “Koulutusohjelma” ja löydä kurssi alasvetovalikoista esim. aihealueen (Yliopistopedagogiikka) tai järjestävän organisaation (Viikin opetuksen tukipalvelut) mukaan.

Jos et ole työsuhteessa Helsingin yliopistoon: Ilmoittaudu henkilöstökoulutuksen ulkoisten sivujen kautta. Siirry kurssin alkukuukauden (Tammikuu) kohdalle: “>>” -näppäimellä tai valitse pudotusvalikosta “Tammikuu” ja kirjoita sen perään pienempään tekstikenttään “2015” ja klikkaa “Siirry”. Valitse kurssi listasta. Huom! Ensimmäistä kertaa kirjautuessasi sivuille tulee rekisteröityä ennen kurssille ilmoittautumista. Henkilöstöosasto lähettää ilmoituksen, kun rekisteröinti on hyväksytty, jonka jälkeen pääset ilmoittautumaan.

 

Moodle: Tentit

Torstaina 30.10.2014 klo 13.15-15.00. Infokeskuksen pohjakerroksen atk-luokassa 170.

moodleMMoodlen Tentti-aktiviteetilla voit luoda opiskelijalle erilaisia tehtäviä, testejä ja tenttejä perinteisestä esseekysymystentistä monipuoliseen, kysymyspankista arvotuista erityyppisistä kysymyksistä muodostuvaan, itsensä pisteyttävään automaattitenttiin.

Tentit-koulutuksessa käydään läpi seuraavaa:

  • kysymyspankin rakentaminen Moodleen
  • Moodlen kysymystyypit ja niiden mahdollisuudet/rajoitukset
  • tentin luominen kysymyspankin pohjalta
  • tentin asetukset ja pisteyttäminen

Vetäjänä Kristian Lindqvist (eltdk) + Viikin verkko-opetuksen tukihenkilöt. Ilmoittautuminen HENKASSA (kirjaudu omilla tunnuksillasi) tai sähköpostitse kristian.lindqvist (at) helsinki.fi.  Koulutukseen mahtuu enintään 17 osallistujaa. Viimeinen ilmoittautumispäivä 28.10.2014.

Tervetuloa!

VIKLO 19.11: Vertaisarviointi, hybridiluennot verkkokokousympäristössä / Peer evaluation, hybrid lectures in a web conference system

Viikin kampuksen VIKLO-opettajakahvila ke 19.11. klo 14-16 (Kahvitarjoilu klo 14 alkaen, esitykset 14.15). Paikkana Infokeskus Koronan (Viikinkaari 11) verkkokokoustila 315, 3 krs.

Marraskuun Viklossa kokemuksia verkkokokousympäristö Adobe Connectin käytöstä vertaisarvioinnin ja hybridiluentojen mahdollistajana:

Vastuullinen tutkija Sarah Butcher Biotekniikan instituutista esittelee kokemuksiaan gradutyöskentelyä tukevan vertaisarvioinnin toteuttamisesta Adobe Connect -verkkokokousympäristössä otsikolla Encouraging peer evaluation and self reflection by using Adobe Connect for MSc thesis presentations. Seminaari on saavuttanut maisteriopiskelijoiden suosion ja edistänyt heidän gradutyöskentelyään tarjoamalla motivoivia tilaisuuksia oman tutkimustyön esittelyyn.

Toisena aiheena hybridiluennot (termi lanseraattu nyt!) – eli miten luennot voidaan toteuttaa yhtä aikaa lähi- ja verkko-opetuksena. Esimerkkitapauksena tänä syksynä yhteistyössä Lahden kampuksen kanssa toteutettu Kemian perusteet -kurssi.

Tilaa paikan päällä rajoitetusti, mutta voit seurata tilaisuutta myös AC-ympäristössä: https://connectpro.helsinki.fi/viklo/. Jos tulet paikan päälle, ilmoittaudu verkkolomakkeella viimeistään to 13.11.: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/53779/lomake.html. AC-ympäristöön ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Tervetuloa!


VIKLO Café for teachers at the Viikki Campus Wed 19.11.

Time: 14-16 (the presentations start at 14.15, coffee available at 14.00)
Place: Info Center Korona, web conference room 315, 3rd floor.

November’s VIKLO Café covers experiences on the web conference system Adobe Connect for peer evaluation and hybrid lectures.

Principal investigator Sarah Butcher from the Institute of Biotechnology present her experiences on the topic with the title Encouraging peer evaluation and self reflection by using Adobe Connect for MSc thesis presentations:

“A critical phase in encouraging students to finish there MSc studies is the presentation of their theses results to their peers. In developing the Advanced seminar in Biotechnology I encountered several areas for student development:

  1. Thorough preparation and presentation of a talk based on one’s own research
  2. Feedback skills
  3. Attendance at sufficient seminars
  4. Lowering the barrier for writing the thesis

The discussion will focus on how these elements were incorporated into the course utilising Adobe Connect over 3 years leading to rapid completion of course assignments and satisfied students motivated to finish their studies.”

The second presentation introduces the concept of ”hybrid lectures”, that is, how lectures can be blended to include both and online students. Our case example is the Basics in chemistry course held this autumn together with participants from the Lahti campus.

Spaces limited, but you can of course follow the session through AC: https://connectpro.helsinki.fi/viklo/. For coffee, please register on Thu 13.11. at the latest: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/53779/lomake.html?rinnakkaislomake=viklo1911register. For AC participation no need to register.

Welcome!