University pedagogy course for PhD students in Spring 2014

University pedagogy course for PhD students (international) 5 ects  (570045 University pedagogy. Curriculum design and assessment of  learning and teaching)  is at the University of Helsinki at Viikki campus during spring 2014. Please, apply for the course in WebOodi 31st November at the latest.

The course starts on January 27th at 9.15-15.00. The other course dates are:  February 24th, March 31th and April 28th  (all sessions are from 9 am to 15 am). Full attendance during the contact days is required.

In addition, participation in Learning Adventure (some session during 4. or 5.3.2014) is included in this course. In addition to the contact days the course includes individual and group work (5 credits= 130 h).

By December  17th you will receive information concerning your application,  and further, more information on the course, including a pre-assignment.

For further information, contact Senior Lecturer in University Pedagogy Viivi Virtanen (viivi.virtanen (at) helsinki.fi)

Verkkoluento Adobe Connectilla

Haluaisitko tehdä verkkoluentoja opiskelijoille etukäteen katsottavaksi, mutta et tiedä miten? Perjantaina 15.11. 12.15 – 13.45 (klo 9.15 ryhmä on täynnä) järjestetään verkkoluento Adobe Connectilla -tilaisuus Viikin verkkokokoustilassa Infokeskuksen huoneessa 315.

Mukaan mahtuu kolme osallistujaa, jotta kaikki pääsevät kokeilemaan luennon tekoa. Ilmoittautuminen verkkolomakkeella.

Tilaisuudessa käydään läpi verkkoluennon valmistelussa huomioitavia asioita, harjoitellaan AC:n käyttöä verkkoluennon teossa ja kokeillaan tallentamista. Tavoitteena on, että tilaisuuden jälkeen osallistujat pystyvät itsenäisesti tekemään luentotallenteita.

Vetäjinä Viikin verkko-opetuksen tukihenkilöt

VIKLO-opettajakahvilat syksyllä 2013

Viikin kampuksen yhteiset VIKLO-opettajakahvilat järjestetään tänä syksynä:

Torstaina 24.10. klo 14-15.45  yliopistolehtori Kirsi Pyhältö: Ohjaussopimus – työkalu ohjauksen haasteisiin (Infotalon ryhmätyöhuone 139).

ILMOITTAUTUMINEN: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/45339/lomake.html

Toinen VIKLO-kahvila järjestetään tiistaina 26.11. klo 14-15.45 opintopsykologi Mikko Inkinen, HY alustaa aiheesta “Miltä Viikin kampuksen opiskelijoiden tilanne näyttää opintopsykologin silmin”. Ilmoittautuminen myöhemmin.

Tervetuloa!

Yhteisen tapaamisajan sopimisen vaikeus

Tapasin tänään kampuksen kollegoita aamiaisen ja työasioiden merkeissä. Tämän viiden hengen tapaamisen suunnittelu aloitettiin kaksi viikkoa sitten ja kaikille sopivan ajan löytämiseksi lähetettiin laskujeni mukaan 23 sähköpostiviestiä. Kokous oli hyvä ja aamiaistarjoilut erinomaisia. Ja sähköpostiruljanssi oikeasti piristi oikeiden töiden tekemisen keskellä.

Aina ei sähköpostiruljanssi kuitenkaan ole piristävä. Viime kevään monet yliopistolaiset huomasivat laajasti käytössä olleen Doodlen muuttuneen maksulliseksi (palvelu antaa tehdä muutaman ilmaisen kyselyn, minkä jälkeen se vaatii maksua). Tästä heräsi vilkkaahko, ehkä vähän hätääntynytkin keskustelu mikrobloggauspalvelu Yammerissa (jos et ole kuullutkaan k.o. palvelusta, kertoo yliopiston sosiaalisen median wiki, mistä Yammerissa on kyse). Keskustelussa vaihtoehtoisiksi palveluiksi mainittiin WhenIsGood, Foodle sekä alternativeTo-sivustolta löytyvät palvelut.

Olin keväällä sopimassa opetustaitotoimikunnan opetusnäyteaikoja juuri samaan aikaan, kuun Doodle muuttui maksulliseksi. Uusien palveluiden sijaan päätin pistää paukkuni kaikkien yliopistolaisien käytössä olevaan E-lomakkeeseen. Koska opetusnäyteaikoja varataan säännöllisesti ja ne ohjeistuksineen on osa tiedekunnan virallistakin virallisempaa toimintaa, ei varausjärjestelmän miettiminen tuntunut liian työläältä.

Sen verran paljon aikaa varausjärjestelmääni pistin, että samaan hengenvetoon tein siitä monistettavan ja kirjoitin monistamisohjeen E-lomakkeen ohjewikiin. Halutessaan kaikki yliopistolaiset saavat  järjestelmän käyttöönsä ja muokattavakseen. Ajanvarausjärjestelmässä on kaksi lomaketta: toisella lomakkeella syötän varattavat ajat ja toisella lomakkeella opetusnäytteen antajat varaavat itselleen sopivan ajan. Kahden lomakkeen malli mahdollistaa sen, että voin syöttää aikoja sitä mukaan, kun ajat ja paikat vahvistuvat. Opetusnäytteen antajille lähetettävän lomakkeen osoite on aina sama, joten sitä ei tarvitse muuttaa sähköpostipohjaan. Malli mahdollistaa myös sen, että kun opetusnäytteen antaja varaa itselleen ajan, poistuu aika lomakkeelta.

Muita varausjärjestelmään ottamiani E-lomakkeen hyviä puolia on opetusnäytteen antajalle lähetettävä vahvistussähköposti varatusta ajasta, minulle tuleva huomautussähköposti varatusta ajasta sekä kooste varatuista ajoista, jonka opetustaitotoimikunnan jäsenet näkevät ilman E-lomakkeelle kirjautumista. Jos varausjärjestelmä olisi tarkoitettu ainoastaan yliopistolaisille, lisäisin siihen esitäyttöominaisuuden: ajanvaraaja kirjautuisi lomakkeelle, minkä jälkeen lomakkeelle esitäytettäisiin hänen nimensä ja sähköpostiosoitteensa.

Kaikkiin tapauksiin ei näin järeä varausjärjestelmä ole tarpeen. Siksi hahmottelin myös doodlemaisen lomakkeen, jota olisin voinut käyttää kollegoideni kanssa aamuisen tapaamisen sopimiseen. Tein tästäkin monistettavan: lomakkeen voi ladata valmiina kenttäryhmänä hakusanoilla “Sovittava aika”.

 

Vertaismentorointi

Kaipaisitko uusia ajatuksia tai tukea opetukseen? Oletko äskettäin aloittanut uuden opetustyön? verme

Nyt sinulla on mahdollisuus osallistua Helsingin yliopiston opettajien vertaismentorointiin. Vertaismentorointia tehdään Opettajien akatemian pilottihankkeessa osana valtakunnallista Verme-verkostoa. Vertaismentorointi on tarkoitettu paitsi uusille ja tauon jälkeen työhön palaaville opettajille, myös kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet jakamaan osaamista ja oppimaan yhdessä.

Vertaismentorointi perustuu ajatukseen, että kaikki opetus- ja kasvatustyössä voivat oppia toisiltaan. Mielekäs oppiminen perustuu omakohtaiseen kokemukseen, aitojen kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseen. Siksi vertaismentorointiryhmissä ei edetä valmiiksi mietittyjen tietopakettien pohjalta, vaan ryhmä tekee itselleen suunnitelman, jonka avulla se hakee ratkaisuja koettuihin työn pulmiin tai tärkeiksi katsomiinsa kysymyksiin.

Opettajien vertaismentoroinissa työskennellään pienryhmässä, joissa on noin 4–8 henkilöä. Ryhmä kokoontuu noin 6–8 kertaa lukuvuodessa 1,5–3 h kerrallaan. Ryhmässä jaetaan kokemusta ja osaamista, mutta myös työssä koettuja haasteita. Ryhmässä on vetäjä, joka auttaa ryhmää toimimaan. Tässä pilottihankkeessa ryhmänvetäjänä toimii yliopistonlehtori Sari Timonen maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta. Aluekoordinaattori on yliopistonlehtori Riitta Jyrhämä käyttäytymistieteellisestä tiedekunnasta.

Hae vertaismentoroinnin Viikin ryhmään 15.9 mennessä e-lomakkeella.

Lisätietoja: sari.timonen@helsinki.fi

Lisätietoja valtakunnallisesta ohjelmasta.