Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntija-koulutus alkaa

Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä alkaa AGORA-tutkimuskeskuksen johtama valtakunnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntija -koulutus, jota koordinoi maamme suurin teemoihin liittyvä kehittämis-, koulutus- ja tutkimusprojekti TASOVA.

Maassamme on vaje tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamisesta, mikä näkyy eriarvoisuuden ja syrjäyttämisen kasvuna, pahoinvointina, yhteiskunnallisten ongelmien kääntymisenä yksilön ongelmiksi sekä teemojen jäämisenä poliittisissa ohjelmissa juhlapuhetasolle. Tätä vajetta ryhdytään asiantuntijakoulutuksella, kehittämistyöllä ja tutkimuksella paikkaamaan.

2-vuotisen asiantuntijakoulutuksen tarkoituksena on kouluttaa maakuntiin 22 tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijaa, ja samalla varmistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevan tiedon ja osaamisen vieminen koko Suomeen.

Varsin kovan karsinnan jälkeen koulutukseen valittiin eri puolilta Suomea erilaista kokemusta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä omaavat 22 henkilöä, jotka koulutuksen aikana käynnistävät projektin yhteistyötahojen tukemina omissa maakunnissaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevan kehittämistyön ja luovat tätä tukevat alueelliset verkostot.

Koulutus (40 op) alkaa lähiopetusjaksolla, joka kattaa mm. seuraavat asiat:

– tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimijat ja toimintaympäristöt

– tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspolitiikka ja lainsäädäntö

– tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön resurssit ja saavutukset

– asiantuntijatyön tarve ja mahdollisuudet

– aluekehityksen toimintaympäristö ja toimijat

– viranomaisten tehtäväjako

– tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus aluekehityksessä

– aluehallinnon uudistus sekä asiantuntijatyön tarve

Samalla aloitetaan yhteistyö tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusviranomaisten, poliittisten päätöksentekijöiden sekä aluekehityksestä vastaavien päättäjien kanssa. TASOVA-projektissa laaditaan erilaisia tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevia arviointityökaluja ja mittareita. Lisäksi on käynnistetty prosessia koskeva monitieteinen tutkimus, joka tukee prosessin viemistä eteenpäin ja kiinnittää huomiota tasa-arvo- ja yhdenvertaisuutta koskevaa toimintaa hidastaviin ja edistäviin tekijöihin.