Opettaja, ilmoittaudu yliopistopedagogiikan opintoihin

Kevätkaudella 2017 Helsingin yliopisto järjestää opettajilleen yliopistopedagogiikan opintoja. Opinnot tukevat kurssien, koulutusohjelmien suunnittelua ja toteutusta sekä Iso pyörä –työskentelyä.

  • YP 1 Opetus ja oppiminen yliopistossa 5 op
  • YP 2 Opetuksen linjakas suunnittelu, toteutus ja arviointi 5 op
  • YP 5 Oman opetuksen tutkiminen ja kehittäminen 5 op

Lue lisää Opetusteknologiapalveluiden sivuilta…

***

The registration for Spring 2017 courses in University pedagogy is now open! Read more…

Opettaja, linkitä Moodle opiskelijoille Opintoni-sivulle!

Tänä syksynä on otettu käyttöön opiskelijoille Opintoni-sivu ja opettajille Opetukseni-sivu. Näiden sivujen kautta opiskelija näkee kootusti niiden kurssien tiedot, joihin on ilmoittautunut Oodissa – ja opettaja näkee kootusti niiden kurssien tiedot, joihin hänet on merkitty opettajaksi Oodiksi.

Uudet sivut vastaavat opiskelijoiden toiveisiin siitä, että kaikki kursseja koskeva tieto löytyy samasta paikasta. Jotta opiskelijat löytäisivät Moodle-kurssit myös sivujen kautta, täytyy opettajan viedä Moodlen linkki ja kurssiavain Opetukseni-sivulle.

Tässä ohje opettajalle:

 

Moodlessa:

Aseta kurssiavain, jonka avulla opiskelijat rekisteröityvät itse Moodle-kurssillesi:

Asetukset-lohko > Käyttäjähallinta > Osallistujien lisäämistavat > Itserekisteröityminen:

MDL1

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoita itse keksimäsi kurssiavain, jolla opiskelijat kirjautuvat Moodle-kurssillesi ensimmäisellä kerralla.

MDL2

 

 

 

 

 

 

 

Huom. Tarvittaessa ota käyttöön myös kohta ”Alkaa”, joka määrittelee ajankohdan josta alkaen opiskelijat voivat itserekisteröityä.

 

Varmista myös kurssin asetuksista kohdasta ”Näytetään opiskelijoille”, että kurssi on ”Näytä” tilassa.

Asetukset-lohko > Muokkaa asetuksia:

 

MDL3

 

 

 

 

 

 

 

 

Näytetään opiskelijoille > Näytä

MDL4

 

 

 

 

 

Ohje Opettajan Moodle-oppaassa.

 

Opetukseni-sivulla:

 

Löydät opetuksesi kirjautumalla https://teacher.helsinki.fi valitsemalla Opetus:

 

Kuva1

 

 

 

Tuleva:

Kuva2

 

 

 

 

Klikkaa sen kurssin nimeä, jolle haluat Moodlen linkin ja kurssiavaimen lisätä.

Sen jälkeen kliklaa “Moodle”, joka löytyy sinisestä yläpalkista.

Kuva3

 

 

 

 

Kopioi Moodle-kurssin verkko-osoite ja keskimäsi kurssiavain Moodlesta niille varattuihin kenttiin.

Kuva4

 

 

 

 

 

 

 

 

Muista lopuksi klikata Tallenna.

Kurssille Oodissa ilmoittautunut opiskelija näkee kurssisi tiedot, Moodle-alueesi linkin ja kurssiavaimen Opintoni-sivun http://student.helsinki.fi kautta. Kurssiavain näkyy vain kurssille Oodissa ilmoittautuneille opiskelijoille.

Huom. Kurssin www-linkkiä ja kurssiavainta ei enää tarvitse lähettää opiskelijoille sähköpostitse vaan opiskelijat saavat sen Opintoni-sivulta.

Verkko-opetuksen tuki Aleksandriassa

Humanistisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki on palannut kesälaitumilta sekä muuttanut Metsätalosta Aleksandrian 4. kerrokseen Opetusteknologiapalveluiden tiloihin (Fabianinkatu 28).

Tervetuloa moikkaamaan ja kyselemään vinkkejä opetuksen digitalisoimiseksi!

Tervetuloa Aleksandrian 4. kerrokseen!

Tervetuloa Aleksandrian 4. kerrokseen!

 

 

 

 

Save

Hyvää kesää!

Päättymässä oleva lukuvuosi 2015-2016 on ollut Helsinsin yliopistossa myllerryksiä täynnä. YT-neuvottelut, organisaatio muutos ja uusien koulutusohjelmien suunnittelu on pyörinyt ison pyörän voimalla eteenpäin.

Nyt on kuitenkin aika katsoa eteenpäin. OPTI eli humanistisen tiedekunnan oppimisen ja opetuksen tutkimus ja tuki on lakkautettu. Mutta ei huolta: pedagogisten yliopistonlehtoreiden ja verkko-opetuksen tuen palvelut ovat yhä opettajien käytettävissä. Pedagogisen tuen organisoituminen on yhä kesken, mutta olethan tarvittaessa rohkeasti yhteydessä! Olemme täällä teitä varten, tavoitteena hyvä opetus ja mielekkäät oppimiskokemukset!

Hyvää kesää – kaikesta huolimatta!

Pioni_MargitK

Kuva: Margit Koivumaa 2016

 

Moodle-klinikat touko-kesäkuussa

Opettaja, tule tekemään omaa kurssiasi Moodle-klinikalle!

Klinikat ovat tarkoitettu kaikentasoisille Moodle-käyttäjille ja niitä pidetään kolme:

  • ma 30.5. klo 15-17
  • pe 3.6. klo 10-12
  • ti 7.6. klo 12-14

Klinikat ovat hyödyllisiä mm. niille opettajille, joilla on syksyllä alkamassa kurssi, jolla hyödynnetään Moodlea.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen koulutuskalenteri Henkassa: Koulutusohjelma -> Aihealue: Opetusteknologia.

 

Kuva: Morguefile.com

Mitä iso pyörä teki Tampereella?

Humanistisessa tiedekunnassa tehdään juuri nyt töitä uusien kandi- ja maisteriohjelmien opetussuunnitelmien parissa. / Kuva: Morguefile

Tervetuloa huhtikuun pedakahvilaan tiistaina 5.4.2016 klo 12:15–13:45 Metsätaloon.

Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan pedakahvilassa keskustellaan huhtikuussa otsikolla Mitä iso pyörä teki Tampereella ­– tutkimustietoa ja kokemuksia.

Pedagogisessa kahvilassa aiheesta alustaa yliopistonlehtori, dosentti Johanna Annala. Annala on tutkinut yliopistojen opetussuunnitelmaa ja sen uudistamisen onnistumista Tampereen yliopistossa. Tule mukaan keskustelemaan opetussuunnitelmatyöhön liittyvistä kysymyksistä!

Ilmoittaudu ma 4.4.2016 klo 12:00 mennessä Henkka-koulutuskalenterissa.

Humanistisen tiedekunnan pedagogisissa kahviloissa keskustellaan ajankohtaisista opetuksen teemoista ja syvennetään ymmärrystä erilaisista opetusmenetelmistä. Tilaisuuksissa jaetaan hyviä käytäntöjä ja kehitetään omaa osaamista opettajana. Kaikki yliopisto-opetuksesta ja oppimisesta kiinnostuneet opettajat, tutkijat, opetuksen kehittäjät, jatko-opiskelijat jne. – lämpimästi tervetuloa!

Verkko-opetuksen kevään koulutuksia

Humanistinen tiedekunta tarjoaa opettajilleen keväällä 2016 kaksi verkko-opetusta tukevaa tilaisuutta:

Tietoisku tentaattoreille: Tenttiakvaario 22.3. klo 13-14

Suunnitteletko tenttiakvaarion käyttöönottoa? Tervetuloa kuulemaan, miten pääset ideasta toteutukseen!

Käymme konkreettisesti läpi tentin siirtämistä tenttiakvaarioon:

1) Kysymyspatteriston luonti

– Millaisen tentin siirrät tenttiakvaarioon? Miten esimerkiksi valinnaiset kysymykset voidaan laittaa järjestelmään? Entä monivalintakysymykset?

2) Tenttiakvaarion tekninen käyttö
– Miten opettaja luo tentin järjestelmään?


Arviointi- ja palautetyökaluja verkossa: Rubyric ja KungFuWriting pe 18.3. klo 12-14

Tilaisuudessa esitellään arviointi- ja palautetyökaluja, joita opettajat voivat hyödyntää opetuksessaan antaessaan palautetta opiskelijoille verkossa.

Esiteltävät työkalut:
Rubyric
KungFu Writing

Ajan salliessa esittelemme ja jaamme kokemuksia myös Moodlen arviointityökaluista.


Kaikkiin koulutuksiin ilmoittaudutaan Henkassa.

Tervetuloa!

 

Verkko-opetuksella kansainvälisemmäksi – tuo maailma luokkahuoneeseesi

Kuva: Morfuefile.comLue Verkko-opetuksella kansainvälisemmäksi – tuo maailma luokkahuoneeseesi -blogimerkintä yliopistopedagogiikan aineopintojen opintojaksolta Koulutus kansainvälisessä toimintaympäristössä. Blogissa on myös paljon muuta mielenkiintoista aiheesta. Samalla saatat saada ideoita, miten hyödyntää blogia omassa opetuksessasi 😉

Miten sinä olet hyödyntänyt verkko-opetuksessasi kansainvälistymisen mahdollisuuksia?

Oletko kiinnostunut kehittämään ja pohtimaan viestintääsi yliopisto-opetuksessa?

Huhtikuussa on tarjolla opetusviestinnän (2 op) -kurssi. Kurssin sisältöjä ovat mm.

  • opettajan roolit viestijänä
  • ryhmäviestintä
  • esiintyminen ja esiintymisjännitys
  • motivoiva opetusviestintä
  • digipedagogiikka
  • tehokkaat viestit sanallisesti ja sanattomasti sekä
  • kulttuurien vaikutus viestintään.

Kurssipäivät ovat keskiviikkoisin klo 16–20 seuraavasti: 6.4., 13.4., 20.4. ja 27.4.2016

Opettajana kurssilla toimii puheviestinnän opettaja Riikka Järvelä humanistisen tiedekunnan opetuksen ja oppimisen tutkimus- ja tukitiimistä, OPTIsta.

Kurssi on opetushenkilökunnalle, jatko-opiskelijoille ja muulle henkilöstölle.

Ilmoittaudu viimeistään ma 29.2. koulutuskalenteri Henkassa.

Vakinaiseen henkilökuntaan kuulumattomien opettajien ja jatko-opiskelijoiden haku kurssille tapahtuu henkilöstökoulutuksen julkisen koulutuskalenterin kautta, ks. ohjeet Flammassa.

Lisätiedot: hum-opti@helsinki.fi

Tervetuloa!

Uutuus Moodlessa: Suoritusmittari

Moodle päivitettiin vuoden vaihteessa ja tarjolle tuli uusi työkalu “suoritusmittari“.

Opiskelija voi seurata suoritusmittarilla omien kurssisuorituksen etenemistä visuaalisesti. Opiskelija näkee jo tekemänsä aktiviteetit ja lukemansa aineistot. Värikoodisto kertoo opiskelijalle nopeasti yhdellä silmäyksellä kurssin pakollisten tehtävien tilanteen ja mitä vielä on suorittamatta. Värit auttavat myös konkretisoimaan mistä määräajoista opiskelija on ehkä myöhästynyt.

Opettaja valitsee suoritusmittariin ne aktiviteetit ja aineistot, joiden suorittamista mittarilla seurataan ja määrittelee mihin ajankohtaan mennessä ne tulisi olla valmiina (esimerkiksi tehtävä palautettuna) tai käsiteltyinä (esimerkiksi video katsottuna). Opettaja näkee yhteenvetosivulla kaikkien kurssilaisten suoritustilanteen näppärästi.

Katso video suoritusmittarista (englanniksi):

 

Toinen jo käytössä ollut tapa seurata opiskelijoiden edistumistä on “suoritusten seuranta“. Se mahdollistaa automaattiset suoritusmerkinnät opettajan asettamien suoritusehtojen mukaan mutta myös opiskelijoiden omat merkinnät. Tätäkin toimintoa hyödyntämällä opettaja näkee raportista koko kurssin suoritustilanteen yhdellä silmäyksellä.

Näiden työkalujen avulla opettaja saa tietoa, mitkä kohdat ovat opiskelijoille hankalia kursseilla. Jos esimerkiksi keskeyttämisiä tapahtuu enemmän tietyn tehtävän kohdalla, kannattaa selvittää mikä tehtävässä on hankalaa opiskelijoille ja tarvittaessa kirjoittaa tehtävänantoa selkeämmäksi tai muilla tukitoimilla estää keskeyttämisiä vaativissa kohdissa kursseja.

Näin otat toiminnot käyttöön::