Moodle 3.3 ja uusi Katsaus kursseistani -sivu

3.1.2018 päivitettiin Helsingin yliopiston Moodle versioon 3.3. Tämän yhteydessä muuttui myös “Katsaus kursseistani“-sivu. Sivun ulkoasun muutos ei johtunut Helsingin yliopiston Moodlen ylläpidon toimista, vaan muutos on moodle.org:n toteuttama ja se tulee olemaan myös seuraavissa Moodlen versioissa. Edellisen Moodle 3.2 -version tuki on loppunut, joten vanhaan ei voida palata.

Valitettavasti uudessa versiossa ei enää ole mahdollista järjestää kursseja haluamallaan tavalla eikä valita kuinka monta kurssia näytetään kerrallaan. Tämä on monelle opettajalle ja opiskelijalle heikentynyt ominaisuus, varsinkin jos he ovat monella Moodle-kurssilla. “Katsaus kursseistani”-sivun ominaisuuksia ei pysty hallinnointiasetuksista suoraan muuttamaan. Selvitämme parhaillaan olisiko mahdollista ottaa käyttöön toisenlainen “Kurssien yleiskatsaus“-lohko, jossa olisi entiset ominaisuudet. Pahoittelemme tilannetta ja ilmoitamme asiasta tällä palstalla.

Mitä voin tehdä opettajana ja/tai opiskelijana?

1) Lisää Katsaus kursseistani sivulle “Kurssit”-lohko, jolloin saat kurssit listana. Listanäkymästä voit etsiä kurssia kurssin nimellä selaimen etsi-toiminnolla (esim. Ctrl+f). (Katso video).

• Mene Moodlen Katsaus kursseistani -sivulle
  • Klikkaa “Muokkaa tätä sivua haluamaksesi” (oikea yläkulma)
  • Lisää lohko “Kurssit” (vasen palsta)
  • Siirrä “Omat kurssini”-lohko keskimmäisen palstan ylimmäiseksi tai vasempaan palstaan.

2) Mene Moodle-kursseille Opetukseni/Opintoni-kurssisivujen kautta. Kun opettaja on lisännyt Moodlen linkin kurssisivulle, pääset kirjautumaan sitä kautta kurssille.

3) Etsi kurssiasi Etsi-toiminnolla joko Moodlen etusivun tai Katsaus kursseistani -sivun kautta.

4) Lisää Moodle-kurssit selaimesi suosikkeihin. Ks. Opiskelijan digitaidot: Kirjanmerkit.

5) Opiskelija voi poistaa itsensä kurssilta. Huomaa kuitenkin, että opettaja ei näe enää mm. palauttamiasi tehtäviä Moodlessa.

Mitä voin tehdä opettajana?

1) Opettajan kannattaa määrittää kurssin alkamis- ja päättymispäivät Moodle-kursseille. Kun ne on oikein määritetty, lukukauden kurssit tulevat näkyviin oikein “Katsaus kursseistani”-sivun “Kurssit”-välilehden “Käynnissä olevat/tulevat/menneet kurssit”-välilehdille – myös opiskelijoille.

• Mene kurssialueelle
  • Valitse Asetukset-lohkosta Kurssin ylläpito > Muokkaa asetuksia
  • Määritä kurssin aloitus- ja päättymispäivät (kurssin päättymispäivä ei sulje kurssialuetta, se ainoastaan ilmaisee sen, että kurssi on päättynyt).

2) Mene Moodle-kursseille Opetukseni-kurssisivujen kautta. Opettajan lisättyä Opetukseni-kurssisivulle Moodle-linkin ja kurssiavaimen, on opiskelijoiden helppo kirjautua Moodleen Opetukseni-kurssisivujen kautta.

3) Opettaja voi pyytää arkistoitavaksi ne Moodle-alueet, joita ei enää tarvita. Lähetä pyyntö: moodle (at) helsinki.fi. Vanhan kurssin voi ottaa talteen varmuuskopioimalla se. Ks. Kurssialueen sisällön arkistointi (Opettajan Moodle-opas). Kurssialueet, joilla ei ole lainkaan käyntejä yli 12 kuukauteen ja joiden aloituspäivämäärästä on yli 12 kuukautta, päätyvät mukaan automaattiseen poistoprosessiin.

4) Opettaja voi piilottaa Moodle-kurssit, joita ei enää aktiivisesti tarvita. Ne listautuvat opettajalle “käynnissä olevat/tulevat/menneet kurssit”-välilehdille viimeisiksi. Huomioi, että piilotetut alueet eivät näy opiskelijoille – opettajan täytyy tiedottaa opiskelijoille, mihin mennessä heidän tulee hakea omat työnsä kurssialueelta talteen. Piilottaminen tapahtuu kurssin asetuksissa (Asetukset-lohko > Muokkaa kurssia > Näkyvyys: Piilota).

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä moodle(at)helsinki.fi

Opetusteknologiapalvelut
Tietotekniikkapalvelut