Bangaldesh-päivä UniCafe-ravintoloissa 30.11.2016

HYYn ja Unicafen yhteistyönä toteuttama Bangladesh-päivä toteutetaan keskiviikkona 30.11.2016 kaikissa UniCafe-ravintoloissa.

Aikaisempina vuosina HYY ja UniCafe ovat järjestäneet samaisella konseptilla Sambia-päivän aterioineen, jolloin on kerätty lahjoituksia ja saatu näkyvyyttä HYYn Sambia-hankkeelle. Sambia-hanke päättyy tänä vuonna, joten nyt varojen keruu keskittyy Bangladesh-hankkeeseen.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ja Bangladesh Resource Center for Indigenous Knowledge -järjestön (BARCIK) Yhteisölähtöinen ilmastokestävyysohjelma Bangladeshissa -hankkeen tavoitteena on parantaa bangladeshilaisten maaseutuyhteisöjen ilmastokestävyyttä opettamalla yhteisöjä sopeutumaan ja varautumaan ilmastonmuutoksen muodostamiin ja vahvistamiin ympäristöongelmiin. Hankkeessa hyödynnetään sekä paikallisväestön omaa tietotaitoa että BARCIK:n tutkimustietoa alueiden keskeisistä ongelmista. Hankkeessa huomioidaan myös naiset, vammaiset ja alkuperäiskansat hyödynsaajina. Hanke pyrkii vähentämään eriarvoisuutta ja lisäämään sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Hanke toimii Rajsharin alueella. Hankkeen toiminnot perustuvat ihmisten omien käytäntöjen ja osaamisen vahvistamiseen osana ilmastonmuutokseen sopeutumista sekä yhteisöllisten toimintamuotojen lisäämiseen. Hankkeen päämääränä on vahvistaa kyläyhteisöjen toimintamahdollisuuksia ja lisätä yhteisöllistä toimintaa kylissä. BARCIK toimii hankkeessa ensivaiheen kouluttajana, toimintojen fasilitoijana sekä pienimuotoisten tutkimusten toteuttajana ja julkaisijana. Hankkeen edetessä toimintaan osallistuvat hyödynsaajat jakavat tietoa eteenpäin ja jatkavat toimintoja itsenäisesti.

HYY ja Unicafe ovat järjestäneet kehitysyhteistyöaterioita jo yli 30 vuoden ajan. Bangladesh-päivänä voit nauttia UniCafe-ravintoloissa Bangladesh-aterian, josta HYY Ravintolat lahjoittaa 10 senttiä Bangladesh-hankkeen tukemiseen. Lahjoittaa voi myös Kehitysyhteistyövaliokunnan ja BAFFU:n kahvitus- ja hennatatuointipisteillä oleviin keräyslippaisiin (Porthania, Chemicum, Biocenter). Mikäli et pääse paikan päälle, voit myös lahjoittaa haluamasi summan tilisiirron avulla.

Lahjoitustiedot
Lahjoitustili: FI17 1573 3000 0122 51
Viite: 8882
Saaja: Helsingin yliopiston ylioppilaskunta

Kiitos lahjoituksesta jo etukäteen ja tervetuloa osallistumaan Bangladesh-päivään!

Keräysluvan tiedot:

Luvan saaja: Helsingin yliopiston ylioppilaskunta
Luvan myöntänyt viranomainen: Poliisihallitus
Keräyksen toimeenpanoaika ja -alue: 11.5.2016-31.12.2017 Suomen alueella Ahvenanmaata lukuunottamatta
Luvan numero: POL-2015-16928
Myöntämisajankohta: 11.5.2016
Kerättävien varojen käyttötarkoitus: HYYn kehitysyhteistyöhankkeet sekä viestintä- ja globaalikasvatustyö Suomessa
Aika, jonka kuluessa varat on tarkoitus käyttää: Bangladesh-hanke 2018 loppuun mennessä, VGK 2020 mennessä
Käytännön toimeenpanijat: Bangladeshissa BARCIK, Suomessa HYY itse