Autonominen ja vapaa opettaja? Opettajan työn piileviä määrittäjiä Suomessa

Torstaina 24.11.2016 tutkijatohtori Maija Lanas piti osana Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri-seminaaria luennon suomalaisen opettajan autonomiasta ja työn piilevistä määrittäjistä. Tilaisuuteen osallistui opiskelijoita, opettajankouluttajia, sekä alan tutkijoita. Luento perustui kolmivuotiselle Suomen akatemian rahoittamalle projektille (2013–2016), jossa selvitettiin piileviä diskursseja opettajankoulutuksessa. Hankkeessa on ammennettu poststrukturalistisista ja posthumanistisista metodologioista.

Kahden tutkimuksensa tuloksiin tukeutuen Lanas esitti, että suomalaisen opettajan vapaus ja valta ovat osittain näennäisiä. Tutkimuksista toinen kohdistui aloittaviin luokanopettajaopiskelijoihin, toinen aloittaviin luokanopettajiin. Luennolla avattiin ensinnäkin sitä, kuinka opettajiin kohdistuva normatiivinen paine toimii näennäisen vapaaehtoisen itsensäkehittämistyön kautta. Toiseksi havainnollistettiin, kuinka aloittava opettaja ei välttämättä löydä koulusta paikkoja toteuttaa vapauttaan ja valtaansa. Koulussa vallitsevat diskursiiviset reunaehdot, joita ei yleensä tunnisteta, ohjaavat aloittavaa opettajaa tulkitsemaan, että vika on hänessä itsessään. Näin alalta poistuu hyviä opettajia.

Luennon diat löytyvät täältä ja lyhennelmä luennosta löytyy täältä.

KT Maija Lanas (Oulun yliopisto) toimii vierailevana post doc -tutkijana AGORAssa. Hän on tutkija ja opettajankouluttaja, peruskoulutukseltaan luokanopettaja. Maija väitteli vuonna 2011 aiheenaan porokylän ja koulun kulttuuriset törmäykset. Hän käy eri puolilla Suomea erilaisissa tilaisuuksissa luennoimassa ja kouluttamassa opettajia, nuorisotyöntekijöitä ja muita koulun kanssa toimivia.

Voit tutustua Maijan julkaisuihin ResearchGatessa, Academiassa ja SAND kollektiivin sivuilla. Maija kirjoittaa myös Häiriköt-blogia häiriökäytöksestä ja siihen liittyvistä ilmiöistä.