Pöhinästä nousee innovaatioekosysteemi

Melkein kaikki Euroopan kaupungit puuhaavat tällä hetkellä innovaatioekosysteemien parissa. Start-up-pöhinä saa eri maissa erilaisia muotoja. Suomessa toiveet ovat erityisen korkealla peliteollisuuden ja terveysteknologian osalta. Supercellin ja Rovion kansainvälinen menestys on innostanut muitakin pelifirmoja tavoittelemaan kansainvälistä menestystä. Terveysteknologian osalta korkean teknologian osaaminen ja poikkeuksellisen arvokkaiden biopankkien tuomat mahdollisuudet lisäävät Suomen mahdollisuuksia tiukkaan kilpaillulla alalla.

Suomen mahdollisuuksia kilpailussa lisää myös kotimainen rahoittajamme Business Finland, joka tulee yrityksiä vientiponnisteluissa ja rahoittaa tuotekehitystä. Yliopistojen ja tutkimuslaitosten kannalta tärkeimmät rahoitusinstrumentit ovat tutkimuksesta liiketoimintaa (TUTL), jonka tarkoituksena on kaupallistaa tutkimuksesta syntyneet ideat, sekä Co-Innovation –instrumentti, jossa tutkimuslaitokset tuottavat uutta tietoa liiketoiminnan tarpeisiin.

Suomalaisten korkea koulutustaso edistää  innovaatioiden syntyä – etenkin, jos ruokimme sitä.

Meidän pitää kannustaa osaajia rajoja rikkovaan ajatteluun, poikkitieteellisyyteen ja yrittäjyyteen. Tutkijoiden täytyy uskaltaa kaupallistaa keksintönsä. ETLAn raportin (2018) mukaan valtaosa keksinnöistä jää pöytälaatikkoihin, kun kukaan ei lähde edistämään niitä. Onko asenteissa vika asenteissa? Miksi ideat jäävät takataskuun?

Tutkimuksen ammattilainen ei poistu mielellään varman leivän äärestä yrittäjän epävarmaan maailmaan.

Apua on saatavissa, mutta se ei ole aina tutkijoiden lähellä. Tutkijan on vaikea nähdä, miten ideaa voi edistää, jos sitä ei halua tehdä itse. Terveysalan yrittäjäksi ei ryhdytä noin vain, eikä tehtaita pystytetä tutkijoiden palkoilla.

Monesti on viisainta on toimia yhteistyössä yritysten kanssa jo tutkimusvaiheessa.

Kun yritys löytää alalla toimivan tutkijan, on yhteistyölle hyvät edellytykset. Innovaatiot voidaan siirtää yritysten toteutettaviksi, kunhan tutkijaa palkitaan sopivalla tavalla ja yliopisto saa osansa kunniasta. Siirtämällä yritykset piirun verran lähemmäs tutkimusmaailmaa ja hivuttamalla tutkijoita hieman lähemmäs yritysrajapintaa, voidaan päästä eteenpäin ja kaikki voivat voittaa.

Yritys: älä kulje yliopistosi ohi!