Sarjakeksijä Ilkka Kilpeläinen palkittiin yritysyhteistyöstä

Lue vuoden 2019 palkinnonsaajan juttu täältä

Helsingin yliopisto jakoi Vuoden yritysyhteistyön tekijä 2018 –palkinnon innovatiiviselle keksijälle.

Kemian laitoksen professori Ilkka Kilpeläinen on edistänyt yritysyhteistyötä esimerkillisesti Helsingin yliopiston ja kotimaisten teollisuusyritysten välillä.

Ajankohtaisin ja ehkä tunnetuin hänen keksinnöistään on Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistyössä kehittämä Ioncell-menetelmä, jonka avulla voidaan valmistaa laadukasta tekstiilikuitua puusta tai kierrätysmateriaaleista, kuten paperista ja pahvista tai tekstiilijätteestä. Innovaatioita Kilpeläiseltä on tullut tasaiseen tahtiin jo pitkään, hän on yksi yliopiston tuotteliaimmista keksijöistä.

Luottamus on yritysyhteistyön edellytys

Vararehtori Paula Eerola välitti Kilpeläiselle Jenni Haukion parhaat ja lämpimät terveiset sekä onnittelut palkinnon johdosta. Haukio tulee käyttämään itsenäisyyspäivävastaanotolla pukua, joka on tehty uudella menetelmällä valmistetusta kankaasta.

Kilpeläisen yhteistyökumppaneita ovat olleet mm. suuret metsäfirmat ja kemian teollisuus. Hän on saanut näiltä jatkuvasti rahoitusta tutkimusprojekteihinsa. Kilpeläinen korosti kiitospuheessaan kommunikaation ja oikean puhetavan merkitystä hyvien suhteiden luomisessa.

Vuoden 2018 yritysyhteistyön tekijä -palkinto jaettiin torstaina 22. marraskuuta. Palkinto jaettiin nyt kolmannen kerran. Viime vuoden voittaja oli vanhempi tutkija Caroline Heckman FIMMistä ja sitä aikaisemmin palkinnon on saanut professori Sasu Tarkoma tietojenkäsittelytieteen laitokselta.

Yhteisjulkaisut yritysten kanssa kasvussa

Yliopiston tutkimuspalvelut kannustaa tutkijoita yritysyhteistyöhön.

”Yhteistyö yritysten kanssa on kasvanut tasaisesti. Tutkijat julkaisevat ahkerasti paitsi toisten akateemisten toimijoiden myös yritysten kanssa. Vuonna 2017 yhteensä 390 tieteellistä artikkelia kirjoitettiin yhteistyössä yrityskumppanien kanssa. Nousua edellisvuodesta on 10 %. Voimakkainta yhteisjulkaiseminen on lääketieteellisessä ja matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa.”, iloitsee Maarit Haataja, yritysyhteistyötiimin palvelupäällikkö.

Tiimi auttaa tutkijoita löytämään yrityskumppaneita. ”Meillä on mainio tukipalvelu. Autamme tutkijoita yritysyhteistyön alkuun. Selvitämme kullekin hankkeelle ja yritykselle sopivat yhteistyömuodot. Yhteistyö voi olla pitkäaikaista ja se voi rakentua laajojen teemojen varaan. Toisaalta esimerkiksi akateeminen konsultaatio voi vastata yritysten spesifeihin tietotarpeisiin.”, kertoo Haataja.

Teksti: Joel Takala, Heidi Kinnunen

Read about the winner 2017: Caroline Heckman