Punkkipyydys kotipihalle ja tutkijoiden käyttöön

Yliopisto voi testata puolueettomasti markkinoille tuotavia uusia tuotteita. Yhteistyö yrityksen kanssa on erityisen hedelmällistä, jos tuote sopii kotikäytön lisäksi tutkijoiden työhön.

Yäk! Punkki! Punkit ovat paitsi inhottavia, myös vaarallisia eläimiä. Ne levittävät sekä bakteeriperäistä borrelioosia että viruksen aiheuttamaa puutiaisaivokuumetta. Lisäksi punkkien arvellaan olevan vastuussa muidenkin, harvinaisempien tautien siirtämisestä isännilleen.

Helsingin yliopiston virologian laitoksella tutkitaan punkkivälitteisiä sairauksia. Viruksia voidaan eristää suoraan punkeista tai niiden isännistä. Tautien kantajia ovat usein pikkunisäkkäät. Virusanalyyseihin ovat päätyneet viime vuosina mm. cityrotat ja -kanit. Punkkien ja niiden isäntien kerääminen on kuitenkin työvoimavaltaista ja aineiston kerääminen tutkimuksiin kallista.

Punkki on tarttunut pyydyslakanaan. Sitä tarkastellaan suurennuslasin alla.

Keväällä 2020 tarjoutui mainio mahdollisuus yhteistyöhön, kun Punkbuster –niminen punkkeja keräävä pyydys haluttiin tuoda markkinoille. Pyydyksen kehittänyt ja patentoinut espoolainen keksijä etsi riippumatonta tutkimuslaitosta, joka voisi testata uuden laitteen toimivuutta.

Helsingin yliopiston virologian laitos tarjoutui avuksi. Tutkijat järjestivät kokeen punkkien keräämiseksi perinteisen lakanan avulla ja vertasivat sitä kenttäkokeella Punkbustersin pyydyksen tehoon. Uudessa pyydyksessä punkit houkuteltiin lakanaan kiinnitettyjen lämpötyynyjen ja hiilidioksidipatruunoiden avulla lakanalle. Punkbustersin lakana oli suunniteltu helposti tuhottavaksi, mutta virustutkijat halusivat hyödyntää keräämänsä punkkiaineiston kokonaan. Näytteet siis toimitettiin jatkotutkimuksiin.

Tarja Sironen (Associate Professor of Emerging Infectious Diseases) ja Heikki Henttonen at work.

Tavallisen kuluttajan näkökulmasta Punkbustersin lakana osoittautui tehokkaaksi punkkien poistamisessa. Sen avulla voi hävittää punkkeja nurmialueelta tehokkaammin kuin pelkällä lakanalla. Lisäksi huomattiin, että lakana soveltui hyvin myös tutkimuskäyttöön. Se ei kerännyt juurikaan roskia ja oli kevyt käyttää.

Keksijä jatkaa työtä, jotta pyydys saataisiin kansainvälisille markkinoille.