Rohkea innovaattori Marjo Yliperttula palkittiin yritysyhteistyöstä

Helsingin yliopisto jakoi Vuoden yritysyhteistyön tekijä 2019 –palkinnon Viikin kampuksen Marjo Yliperttulalle.

Vararehtori Paula Eerola antoi palkinnon ja kunniakirjan rehtoraatin glögitilaisuudessa 27.11.2019. Biofarmasian professori Marjo Yliperttula on edistänyt yritysyhteistyötä esimerkillisesti Helsingin yliopiston ja kotimaisten teollisuusyritysten välillä.

Kuva: Vararehtori Paula Eerola (vasemmalla) ja professori Marjo Yliperttula.

Marjo Yliperttula oikealla.

Ehkä tunnetuin hänen ryhmänsä keksinnöistä on GrowDex-niminen nanoselluloosageeli, joka toimii kasvatusalustana soluviljelmille. UPM on ostanut geelin patentin. Solujen kasvatusalustalla voidaan esimerkiksi testata syöpäsolujen vastustuskykyä lääkkeitä vastaan.

Yliperttulan julkaisuluettelo on runsas ja tuottelias professori on kirjoittanut artikkeleita myös yritysyhteistyössä.

Viikin kampukselle nousee innovaatiokeskittymä

Viikin kampukselle on kehittymässä merkittävä innovaatiokeskittymä yhteistyössä mm. Helsingin kaupungin ja yritysmaailman kanssa. ”Yliperttulan aktiivisuus tutkimuksen hyödyntämisessä on inspiraationa Viikin kampukselle ja koko yliopistolle.”, yritysyhteistyön palvelupäällikkö Maarit Haataja toteaa.

Kampuksen kehittämistä varten on 2018 teetetty selvitys, jonka suosituksia yliopisto lähtee viemään eteenpäin. Olennaista on saada kampusalueelle toimijoita, jotka muodostavat toisiaan tukevan ekosysteemin. Yliopisto, Luonnonvarakeskus, Suomen ympäristökeskus ja Ruokavirasto muodostavat keskittymän tärkeimmät tieteelliset toimijat.

Yliperttula muistutti kiitospuheessaan, että jokainen yliopiston kouluttama tohtori voi olla tiedekunnan seuraava tutkimuspartneri yritysmaailmassa. Kun palkintojenjakopäivälle osui vielä tieto suuresta Business Finlandin rahoituksesta Viikkiin, oli voittajan helppo hymyillä.

Tutkimuspalveluiden antama Vuoden 2019 yritysyhteistyön tekijä -palkinto jaettiin nyt neljännen kerran. Viime vuoden voittaja oli kemian professori Ilkka Kilpeläinen ja sitä aikaisemmin palkinnon on saanut vanhempi tutkija Caroline Heckman FIMM:stä ja professori Sasu Tarkoma tietojenkäsittelytieteen laitokselta.

Innovaatiotoimintaa tuetaan systemaattisesti

Vararehtori Eerola kannustaa tutkijoita miettimään tutkimuksen hyödyntämisen polkuja laajasti.

Helsingin Innovaatiopalvelut Oy (HIS) ohjaa tutkijoita kaupallistamisessa. Viime viikolla yliopiston tutkijoiden uusia käänteentekeviä keksintöjä esiteltiin SLUSH:ssa. Mukana oli 12 eri vaiheissa olevaa tiedeinnovaatiota.

Yliopiston opiskelijoiden työelämävalmiuksia edistetään erilaisilla projektikursseilla ja hackathoneilla. Esimerkiksi HELSUS:n uusi Co-Creation Lab tarjoaa yrityksille ja opiskelijoille kohtaamispaikan mm. pro gradujen edistämiseksi yhteistyössä.

Linkki SLUSHissa esiteltyihin innovaatioihin