Kieli, kulttuuri, historia – seminaari kirjetutkimuksesta

Käytätkö kirjeitä tutkimuksesi lähdeaineistona? Tai haluatko tietää, miten kirjeitä on käytetty tai voidaan käyttää tutkimusaineistona useassa humanistisessa aineessa? Kutsumme tutkijoita ja opiskelijoita osallistumaan seminaariin, joka käsittelee kirjeitä tutkimuskohteena ja -aineistona.

Aika: 16. marraskuuta 2012, klo 9-18

Paikka: Sali IX, Helsingin yliopisto (vanha puoli), Unioninkatu 34

Kirjeet muodostavat tavattoman rikkaan tekstien, kielen ja historiallisten kohtaloiden tutkimusaineiston. Vuosituhansien ajan ihmiset ovat kirjeiden avulla pitäneet yhteyttä toisiinsa, lähettäneet tietoja, neuvotelleet, juorunneet, flirttailleet, opettaneet ja luoneet verkostoja.  On tehty politiikkaa ja kirjoitettu kirjallisuutta tai pidetty päiväkirjaa, tai ehkä on vain harjoiteltu kaunista käsialaa tai vieraiden kielten hallintaa. Monet kirjeet ovat olleet käyttötavaraa ja kadonneet jäljettömiin. Toisia on säilytetty suurina aarteina ja osa on joutunut arkistoihin.

Seminaarissa pohdimme, mitä eri humanististen alojen tutkijoina teemme ja voimme tehdä kirjeillä. Mitä kysymyksiä esimerkiksi kielentutkijat, kirjallisuustieteilijät, historiantutkijat ja etnologit esittävät historiallisille kirjeille? Millaiset teoreettiset lähtökohdat voivat olla hedelmällisiä? Millaisia metodeja käytämme? Mitä voimme oppia toisiltamme ja muiden alojen tavoista ymmärtää ja käyttää historiallisia kirjeitä lähdeaineistona?

Ohjelma koostuu kutsuttujen kieli- ja kirjallisuustieteilijöiden sekä historioitsijoiden esitelmistä sekä työpajoista, joihin osallistujat ovat ilmoittaneet esityksiä omasta tutkimuksestaan. Ks. ohjelma ja esitelmien abstraktit yllä olevista linkeistä.