Toledo – kaupunki keskellä jokilaaksoa

Toledo matkakohteena käsittää vanhankaupungin suloiset kadut, monet kirkot ja katedraalit sekä museot ja muut historialliset rakennukset. Mikäli lukemattomat vehreät ja kukista rönsyilevät sisäpihat eivät vielä aivan tyydytä luonnon kaipuuta, löytyy vanhankaupungin ympäriltä kuvankauniiden kaupunkimaisemien lisäksi oivat mahdollisuudet nauttia Tajo-joen varrelle levittyvästä jokilaakson luonnosta.

Mirador del Valle -näköalatasanne

Joen ylittäminen ja noin puolen tunnin kävely kaupungin eteläisellä puolella sijaitsevalle Mirador del Valle -näköalapaikalle on ehdottomasti kaiken vaivansa arvoista. Perillä odottaa nimittäin panoraamanäkymä kukkulalla kohoavan Toledon vanhasta kaupungista sekä sitä ympäröivästä jokilaaksosta. Näkymän vaikuttavuudesta kertoo jo sekin, että monet taiteilijat, kuten El Greco sekä Picasso ovat juurikin kyseisestä näkymästä vaikuttuneina maalanneet maisemateoksiaan Toledon kaupungista.

Tajo-joen ympäröimä jokilaakso. Kuva: Satu Korhonen

Mutkittelevan tien varrella loivaa ylämäkeä kulkeva kävelykatu johtaa vaatimattomasti rakennetulle näköalatasanteelle. Lähdimme liikkeelle heti aamulla, joten syysaurinko tuntui enemmänkin vain mukavan lämpöiseltä aurinkoterapialta kävellessämme rauhallista tahtia eteenpäin, samalla ihaillen jokilaakson vehreää maisemaa. Satuimme sopivaan aikaan paikalle, sillä näköalatasanteella ei ollut hetkeen ketään muuta, ja saimme omassa rauhassa ihailla vaikuttavaa näkymää. Vasta lähtiessämme paikalle saapui bussillinen muita turisteja. Pysähdyimme vielä uudestaan hieman alempana sijaitsevan kahvilan terassille nauttimaan lumoavasta näkymästä kahvin kera. Pohdimme, kuinka vaikuttava näkymä olisi myös auringon laskiessa, ja harmittelimme, ettei aikamme riittänyt tämän iltamaiseman näkemiseen.

Panoraamanäkymä Toledosta. Kuva: Satu Korhonen

La Senda Ecológica – jokilaakson kävelyreitit

Mikäli pienet korkeuserot eivät päätä huimaa, jokilaakson varrella kulkevat kävelyreitit ovat mainio tapa kokea jokilaakson kuvankauniit näkymät. Kävelyreittien muodostamaa luonnonmaisemaa ja jokilaakson luontoa kutsutaan nimellä la Senda Ecológica. Kolme nimettyä reittiä, Paseo de Merchán o de la Vega, Paseo de Recaredo ja Paseo del Tránsito, yhdistelevät sekä luontomaisemia että kulttuuria ja historiaa. Reittien varrella on nähtävissä niin puistoja, patsaita, siltoja kuin paikallisia kasvi- ja eläinlajeja.

Puente de San Martín. Kuva: Satu Korhonen

Vaikka emme varsinaisesti kulkeneet mitään tiettyä reittiä alusta loppuun, onnistuimme omilla seikkailuillamme näkemään suurimman osan nimettyjen reittien nähtävyyksistä. Esimerkiksi Paseo de Recaredon varrella sijaitseva Puente de San Martín -silta oli hyvinkin vaikuttava, ja sillalta avautuva jokilaakson näkymä sai meidät pysähtymään pitkäksi aikaa. Pari hurjapäätä ryhmästämme päätti myös ylittää joen Fly Toledon vaijerirataa pitkin.

Kaiken Toledon kaupungin tarjoaman kulttuurin ja historian keskellä pala luontoa on aina tervetullut piristys. Kuvankaunis jokilaakson ympäristö on ehdottomasti kokemisen arvoinen, ja jo parin tunnin kävelyllä kaupunkiin saa aivan uutta perspektiiviä.

LÄHTEET

Tekijä: Deleted User