Lukuvuoden kohokohtia kuvina

Vaikka lukuvuotta on vielä jäljellä kokonaisen periodin verran, halusin silti jo tässä vaiheessa jakaa syksyn ja kuluneen kevään mieleenpainuneita hetkiä kuvien muodossa. Luennoilla istuminen ja opiskelu ovat ainakin itselleni mukavaa puhaa, mutta hienointa on kuitenkin päästä näkemään maatalouden toimijoita ja yliopiston tutkimusympäristöjä käytännössä. Luvassa siis melko kuvapainotteinen postaus höystettynä (toivottavasti ei liian sekavilla) höpinöilläni.

Syyskuussa lukuvuoden ensimmäisellä viikolla osallistuin Sampsa Ry:n ekskursiolle Yaran Kotkaniemen tutkimusasemalle.

Kotkaniemessä ihmeteltiin muun muassa maissin koeviljelmää.

Marraskuussa koitti odotettu lähtö Akateemisen karjakerhon ekskursiolle tutustumaan Ruotsin ja Tanskan kotieläinkohteisiin. Kaikki vierailut olivat mielenkiintoisia, mutta itselleni jäivät erityisesti mieleen Århusin yliopisto navettoineen sekä Viking Genetics Tanskassa. Lisäksi vierailimme useammalla karjatilalla, maatilamatkailua tarjoavalla ja omalla tilalla tuotettua lihaa myyvällä lammastilalla sekä hevosten spa- ja kuntoutuskeskus Gunnarlundassa.  Itselleni uusi tuttavuus olivat alpakat, joita kasvattava tila sijaitsi Ruotsin Gualövissä.

Vierailukohteet ja yöpymispaikat merkittynä kartalle.

Vierailimme myös lammastilalla, jossa oli oma teurastamo ja myymälä

Marraskuussa pääsimme myös tutustumaan ensi kertaa Viikin kasvihuoneisiin sekä koetilan navettaan.

Helmikuussa maaperätieteiden perusteet-kurssin yhteydessä osallistuin maaperädemonstraatioihin, joissa pääsimme mm. havainnoimaan, miten maan partikkelikoko ja orgaanisen aineksen määrä vaikuttaa maan ominaisuuksiin.

Myös kotieläintuotannon perusteet-kurssiin kuuluivat demonstraatiot, joissa pääsimme tutustumaan navettaan ja sen asukkeihin tarkemmin.

Hienointa oli päästä tekemään lehmille rakennearvosteluja ja kuntoluokitusta; jo kaipasinkin sitä tunnetta kun saa hännästä naamaan.