Kuulumisia eläinlääkiksestä

Takana taas pari kurssia ja varsavuosi alkaa olla lopuillaan. Koulua on jäljellä vielä reilu kuukausi, mutta tässä välissä vielä lomaillaan pääsiäisen molemmin puolin ja nautitaan kevätsäästä! Ruoansulatuksen kurssin yhteydessä opiskeltiin tietenkin ruoansulatuselimistön anatomiaa ja fysiologiaa, labratöissä tutkittiin pötsin sisältöä ja navettavierailulla pääsi kuuntelemaan pötsiääniä. Pötsin alkueläimissä riitti ihmeteltävää varmaan kaikille!

Homeostaasi ja lisääntyminen -kurssi olikin sisällöltään astetta laajempi ja omasta mielestäni kaikkea mielenkiintoista, minua kun varsinkin endokrinologia eli umpieritysoppi kiinnostaa tällä hetkellä erityisen paljon ja olen mahdollisia kandiaiheitakin miettinyt tämän kurssin aihepiireistä. Kurssiin kuului siis tietenkin kaikki mahdollinen hormoneista ja erilaisista säätelymekanismeista, munuaisten toiminta, neste- ja suolatasapainon säätely sekä lisääntymiseen liittyvä fysiologia ja anatomia. Tässä selvästi fysiologiapainotteisessa kurssissa ei kauheasti ollut muuta kuin luentoja, mutta dissektiot ovat vielä tulossa yhdessä Ruoansulatus -kurssin dissektioiden kanssa. Lisäksi vielä on edessä mikroskopointitentti, jossa pitää tunnistaa histologisia leikkeitä koko vuoden kurssien aikana opiskelluista elimistä.

Nyt pääsiäisen jälkeen tehdään vielä Kehitysbiologia ja vertaileva eläintiede -kurssin jälkimmäinen osuus luentojen, ryhmätöiden ja dissektioiden muodossa. Tällä kurssilla tutustutaan eksoottisempiin eläinryhmiin: kaloihin, lintuihin, matelijoihin ja piennisäkkäisiin. Erityisesti lintu- ja matelijaleikkelyä odotan innolla.

Viime viikolla käytiin myös tervehtimässä meidän omaa Alma-kania, joka asustaa Riihimäellä erään perhetuttumme navetassa talvikauden. Alma on jo pikkuhiljaa päässyt maistelemaan tuoreita, vihreitä kevätherkkuja, joita olemme kasvattaneet sisällä pääsiäisen alla. Herkut maistuivat Almalle, mutta kynsien leikkuu ei ollut ihan yhtä mielekästä… Kovin kauaa ei enää tarvitse odotella, että saadaan hakea Alma kotiin kesäksi.

Myös muuta toimintaa on mahtunut viime aikoihin. Varsamarkkinoilla kerhohuone Kuopiossa oli järjestetty iltaohjelmaa toisen vuosikurssin opiskelijoiden kanssa. Oli tutustumisleikkejä, ruokaa, tietokilpailu ja toisen vuoden opiskelijoista valittiin meille varsoille myös omat tukihenkilöt, joiden puoleen voi kääntyä kaikissa mieltä askarruttavissa asioissa.

Meillä varsoilla oli tiedossa töitä ainejärjestömme EKY:n vuosijuhlissa, ja sekin oli kokemus sinänsä. En oikein osannut odottaa ylipäänsä mitään juhlista, koska vuosijuhlissa en ollut aiemmin ollut edes talkoilemassa, mutta kyseessä oli varsin suuret ja hienot juhlat, ja voisi olla joskus hienoa päästä itsekin osallistumaan vieraana. Tällä kertaa olin kuitenkin tarjoiluryhmässä, jonka tehtävänä oli auttaa ravintolan henkilökuntaa tarjoilutehtävissä ja siivoamisessa, vuosijuhlissa kun oli aika paljon juhlaväkeä paikalla. Vieraiden joukossa oli eri vuosikurssien opiskelijoita, mutta myös jo valmistuneita eläinlääkäreitä ja muiden järjestöjen ja yhdistysten edustajia.

Oman ryhmäni ensimmäinen varsasitterivuoro osui kohdalle juuri sopivasti ennen pääsiäislomaa. Oli hurjan jännittävää päästä vihdoin pitkään odotettuun vuoroon ja varsinkin kun pari ensimmäistä vuoroa oli jo ehtinyt mennä ohi ilman varsoja. Kyseessä oli yövuoro, ja vähän jännitti sekin, miten jaksan valvoa koko yön, minä kun en ole kovin tottunut valvomaan. Toisaalta päästiin onneksi aloittamaan vain yhdellä varsalla, kun mietitytti sekin, miten me siellä keskenään pärjättäisiin useamman kanssa. Mielestäni pärjäsimme kuitenkin ihan hyvin ja tulevia vuoroja voi odotella jo vähän levollisemmin.

-Taru