Kiertotalousviikko 22.4. – 29.4.

Ympäristövaliokunnan kevään kampanjaviikko kantaa teemaa kiertotalous. Viikon aikana mm. jaamme erilaista sisältöä kiertotalouden eri osa-alueista, järjestämme kierrätys/roskataide -haasteen ja viikko huipentuu 29.4. webinaariin, jossa asiantuntijat Sitralta ja Ympäristöministeriöstä kertovat lisää Suomen kiertotalous-strategiasta sekä siitä, miten kiertotalous mullistaa tulevaisuuden työelämää. Ajankohtaisia aiheita siis jokaiselle opiskelijalle!

Logo: Sara Lahdelma

Kiertotaloudella tarkoitetaan talousjärjestelmää, jossa raaka-aineet ja materiaalit pidetään kierrossa, siirrytään omistamisesta palvelujen käyttämiseen, jakamiseen, vuokraamiseen ja kierrättämiseen, näin säästetään arvokkaita resursseja, sekä hillitään ympäristönmuutosta ja jäteongelmaa. Nykyinen lineaarinen malli pohjaa pitkälti neitseellisten raaka-aineiden hyödyntämiseen, joista suurin osa päätyy kulutuksen jälkeen jätteeksi. Kiertotaloudessa kun taas esimerkiksi tuotteet tulisi suunnitella siten, että ne on mahdollista käyttää uudelleen, uudelleen valmistaa tai kierrättää uusiomateriaaliksi.

Niin Suomesta kuin maailmaltakin löytyy jo runsaasti esimerkkejä innovatiivisista kiertotalousratkaisuista. Esimerkiksi suomalainen Pure Waste valmistaa vaatteita, jotka on tehty 100 % kierrätetystä tekstiilistä. Swappie taas korjaa ja myy eteenpäin käytettyjä älypuhelimia asiakkaille takuun kera. ResQ Club on mobiilisovellus, jonka kautta voi ostaa kahviloista ja ravintoloista ruokaa, joka muuten menisi hukkaan – näin vähennetään ruokahävikkiä. Pohjoisamerikkalainen Li-Cycle on kehittänyt teknologiaa litiumioniakkujen kierrätykseen. Litiumioniakkujen kierrättäminen on perinteisesti ollut epäkäytännöllistä, mikä on johtanut niiden hävittämiseen ongelmajätteenä ja arvokkaiden materiaalien hukkaamiseen. Li-Cyclen teknologialla on näin ollen merkittävä myönteinen vaikutus esimerkiksi sähköautojen haittavaikutusten vähentämiseen. Inspiroivia esimerkkejä siis löytyy, ja jutun lopusta löydät linkit Sitran sivuille, joiden kautta voit tutustua lisää erilaisiin kiertotalousratkaisuihin.

Ympäristövaliokunnan kiertalousviikolla ohjelmassa:

Rutkasti tietoiskuja kiertotalouteen liittyen

Kierrätys/roskataide -haaste ja sen huipentava Zoom-tapahtuma

Blogijuttu akkumetallien tuotannosta ja kierrätyksestä

Instagram takeover: Telaketju 23.4.

Telaketju on tekstiilin kierrätystä edistävä yhteistyöverkosto. Hankkeessa kehitetään poistotekstiilin keräystä, lajittelua, jatkojalostusta ja kiertotalouteen perustuvia liiketoimintamalleja. Telaketjussa kehitetään kotimaiseen osaamiseen perustuvaa ekosysteemiä, jossa monialaisella yhteistyöllä luodaan uutta, vahvaa teollisuutta.”

Instagram takeover: HELSUS (Helsinki Institute of Sustainability Science) 26.4.

Tutkija Angelina Korsunova-Tsaruk ottaa haltuun valiokunnan Instagramin ja kertoo johtamastaan tutkimuksesta. Circular Citizens -tutkimusprojekti tutkii kansalaislähtöisiä kiertotalouskäytäntöjä ja sosiaalisia liikkeitä, jotka pyrkivät toteuttamaan kiertotaloutta Suomessa ja Venäjällä.

Webinaari – Kohti kiertotaloutta: Suomen strategia ja tulevaisuuden työelämä 29.4. klo. 18 – 20

Webinaarissa Ympäristöministeriön asiantuntija kertoo ensin Suomen kiertotalous-strategiasta ja sen jälkeen Sitran asiantuntijan johdolla tutustutaan kiertotalouden merkitykseen tulevaisuuden työelämälle. Tapahtumassa on mahdollisuus esittää kysymyksiä asiantuntijoille.

Lopuksi vielä hyödyllisiä linkkejä, joista löydät  lisätietoa kiertotaloudesta.

Sitra: 39 vaikuttavaa kiertotalousratkaisua maailmalta

Sitra: Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1

SYKE: Kiertotalouden termipankki

Kate Raworth – A healthy economy should be designed to thrive, not grow

Ympäristövaliokunta suosittelee myös kaikille avointa ja ilmaista MOOC (Massive Open Online Course) -kurssia: Kiertotalous.nyt. Kurssilla ei ole esitietovaatimuksia ja se soveltuu kaikkien alojen opiskelijoille sekä käytettäväksi muussa koulutuksessa esimerkiksi järjestöissä tai yrityksissä. Lisätietoa kurssista löydät täältä.

Kiertotalousviikon postaukset painottuvat Ympäristövaliokunnan Instagramiin ja Facebookiin, joten ota ne seurantaan!