Unicafe-klassikko: Intialainen banaani-linssipata

Moi!
Uusi kasviskeskiviikkovuosi 2017 pyörähtää käyntiin, ja uudet kirjoittajat ovat valloittaneet blogin. Tänä vuonna teille kasvisreseptejä keskiviikkoisin päivittelevät ympäristövaliokunnan uudet tiedotus- ja nettisivuvastaavat Sini Holopainen ja Sofia Kaipainen. Vuoden ekaksi herkkuruuaksi valitsimme takuuvarman Unicafe-suosikin, banaani-linssipadan, joka on myös oma lempparimme. Kukapa ei tahtoisi syödä Unicafe-ruokaa myös kotona!
Herkullinen linssipata maistuu paitsi yliopistoruokalassa, myös raittiissa ulkoilmassa.
Intialainen banaani-linssipata

n. 4 annosta
valmistusaika n. 45min

1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
1 peukalonpään kokoinen pala inkivääriä
1 keskikokoinen omena
1 tl kurkumaa
1 tl juustokuminaa
1 tl korianteria
1 tl garam masalaa
½ tl (mango) currya
4 dl kasvislientä
2 dl kookosmaitoa
2 dl vihreitä kuivia linssejä
1 keskikokoinen banaani
suolaa ja pippuria
tuoretta korianteria

1. Hienonna sipulit ja kuullota ne hyvin ja hiljalleen raastetun inkiväärin kanssa pehmeäksi tilkassa öljyä.
2. Lisää pannulle myös pieneksi kuutioitu omena, ja anna pehmetä hetki.
3. Lisää joukkoon linssit, ja paahda niitä 1-2 minuuttia ennen kasvisliemen sekä kookosmaidon lisäämistä. Anna porista hiljalleen noin 15 min.
4. Lisää mausteet ja suola, ja hauduta vielä toiset 15 min, tai kunnes linssit ovat pehmenneet. Tarvittaessa vähennä nesteen määrää hauduttamalla ilman kantta.
5. Viipaloi banaani ja lisää kastikkeen joukkoon kera reilun kourallisen silputtua tuoretta korianteria.
6. Tarjoile esimerkiksi tuoreiden kasvisten ja basmatiriisin tai naanin kera
Resepti kuvineen löytyy ihastuttavasta Maustemittakaava-blogista.
————————————————————————————————
Ps. Mikäli mielessäsi on jokin herkullinen kasvisruokaresepti, jonka toivoisit kasviskeskiviikon julkaisevan muidenkin iloksi, voit ilomielin ottaa yhteyttä meihin sähköpostitse etunimi.sukunimi@helsinki.fi.
Maukasta kevätkautta kaikille toivotellen,
Sini & Sofia