Last Gis

Jotenka pääsemme viimeisten tehtävien julkistamiseen. Kurssi on ollut erittäin mielenkiintoinen ja olen kokenut hyviä flow-tiloja sekä Ahaa-elämyksiä tehtävien parissa, vaikkakin ajoittain jotkin vaiheet ovat aiheuttaneet enemmän tai vähemmän päänvaivaa. Näistä huolimatta kurssikokemukseni jäi rutkasti plussan puolelle, minkä voin todeta näin muutamasta kaatumisesta karaistuneena.

Viimeiseen tehtävään valtaosa ajastani meni pähkäillessä mistä aiheista ylipäänsä tekisin  karttaesitykseni ja kunnianhimoni koki kolauksen, koska suurimmat hankaluudet osoittautuivat etsiessä pätevää dataa joka toimisi hyvin kokonaisuutena ja tähän ongelmaan törmättyäni päätin mennä melko yksinkertaisin ratkaisuin.

Tein ensiksi kartan asukaslukujen vaihtelusta Euroopan valtioissa (Kuva 1), joita kattava rautatieverkosto yhdistää.  Suurimmat rautatieasemat voi havaita solmukohdista.

Kuva 1. Euroopan eniten asutetut valtiot sekä rautatieverkosto.

Toisena karttana tein kuvaajan Euroopan suurimmista kaupungeista (Kuva 2) , joita suurenevat ympyrät kuvaavat. Projektiovalinta olisi voinut ehkä olla toinen ja data, jota käytin oli erittäin kontaminoitunutta; puoletkaan kaupunkien nimistä (onneksi vain pienempien kohdalla) eivät olleet missään määrin luettavassa muodossa muulla kielellä kuin vietnamilla.

Kuva 2. Euroopan suurimmat kaupungit.

Kuitenkin päätin tehdä vielä jotain lisäksi, sillä tuntui ettei tässä nyt vielä ollut tarpeeksi haastetta viimeiseksi kurssikerraksi. Haastamaan itseäni en onnistunut onnekseni löytyneiden valmiiden data-lähteiden ansiosta, mutta sainpahan kartat aikaiseksi! Ehkä antaa tällä kertaa määrän korvata laadun.. Yritin moneen otteeseen käyttää rajapinta-dataa ja hankkia erilaisia API-keyta, mutta koodaamisen perusteiden MOOC-kurssi on vasta alkamaisillaan kuukauden kuluttua, joten oli pakko mennä sillä mihin hoksottimet tässä vaiheessa yltäisivät.

Löytämäni data käsitti Turun saavutettavuuden kävellen (Kuva 3) sekä julkisella liikenteellä (Kuva 4). Harmikseni metatiedot eivät kertoneet aikayksiköitä, joita vyöhykkeet kuvastavat vaan ainoastaan periaatteen jolla tieto oli laskettu. Noh, kartat nyt kertovat visuaalisesti miten paljon nopeampaa julkisella liikenteellä on saavuttaa alueita Turussa, kuin kevyellä liikenteellä vaikkei tämä kellekkään yllätyksenä tulisikaan! Näihin kuviin on kuitenkin tämä kurssi nyt päätettävä, Kiitos hei !

Kuva 3. Turun saavutettavuus kävellen.
Kuva 4. Turun saavutettavuus julkisella liikenteellä.

 

Viimeinen siteeraus, joka mielestäni kuvasi Kian blogissa hyvin omaakin kokemusta kurssista:

”Geoinformatiikan menetelmät I -kurssi on ollut mielestäni kokonaisuudessaan hyvin mielenkiintoinen ja kiva kurssi. Haastetta kurssissa riitti sopivasti ja kurssikerrasta toiseen vaihtuvat tehtävät ja teemat pitivät mielenkiintoa yllä koko kurssin ajan.”

 

Lähteet:

 

  • https://data.lounaistieto.fi

 

  • https://mapcruzin.com/free-europe-arcgis-maps-shapefiles.htm

 

  • http://www.naturalearthdata.com/downloads
  • https://public.opendatasoft.com/explore/
  • http://www.worldometers.info

 

Vastaa