Categories
Uncategorised

Projektioita ja valintatyökaluja (Kurssikerta 2)

Ensimmäinen blogipostaus oli tylsän totinenjoten tällä kertaa päätin tehdä vähän rennomman aloituskappaleenToisin kuin monille kanssaopiskelijoille ei GIS aiheuta minussa vihaisia tunteita edes kovin useinArvostan kuitenkin esimerkiksi Aapo Keinäsen blogissa kirjoittajan rehellisyyttä Gissin aiheuttamia tunteita kohtaan. Mikäli itse saan kurssilta vihaisia tunteita en myönnä sitäsillä Gissiä on tarkoitus opiskella jatkossa 25 opintopisteen kokonaisuus. Tästä kurssista olen myös erityisen innoissanisillä kurssilla pääsen käyttämään oikeaa GIS- ohjelmaaAinakin Alex Nylander jakoi samoja optimistisia tunteita blogissaan kanssani.  

Kurssikerran aikana tutustuttiin QGIS- ohjelman yleisiin valintatyökaluihinjotka tuntuivat loogisilta. Opin rajaamaan myös atribuuttitaulukon sarakkeet sitenettä vain valitut tiedot näkyvät taulukossaTiedon rajaaminen valtavasta taulukosta osoittautui todella hyödylliseksi.  

Suurin osa ajasta kului kuitenkin eri projektioiden käyttämiseen ja vertaamiseenOletettavasti maailmankarttojen kuvaamiseen tarkoitetut projektiot kuten Mercatorin projektio kasvattavat pinta– alaa merkittävästi etenkin projektion pohjoisilla osilla. Harjoitukseolivat mielestäni erityisen tärkeitäsillä projektion aiheuttamaa vääristymää ei huomaa ohjelmassasillä ei ole mitään toista valtiota tai aluetta Suomen lisäksijohon pinta– alaa voisi verrata. Esimerkiksi vaihtamalla projektioksi Miller Cylindrical projektion ei Suomen pinta– ala näyttänyt kasvavanmutta mittaamalla selvisiettä pinta– ala oli kasvanut lähes viisinkertaiseksi. Robinsonin projektiossa vääristymä oli pienempisillä kyseessä on kompromissiprojektiojossa vääristymät on pyritty minimoimaan. 

 

Tehdessä pinta– alaan tai etäisyyteen perustuvaa aineistoavoi väärän projektion käyttö muuttaa lopputuloksia merkittävästi. Lisäksi tietyt projektiot vääristävät muotoja ja tavallaan “litistävät” Suomen kartan pohjoisia osia pituussuunnassa. (Koljonen 2020) 

 

Kuva 1, Miller Cylidrical projektio. Kuvasta huomaa litistyneen muodon verrattuna kuvaan 2.

 

Kuva 2, ETRS89 TM35FIN projektio. 

 

 

Kurssikerran aikana sain tehtyä Mercator ja TM35FIN projektioita kuvaavan teemakartan. Kartta on koropleettikarttajoka kuvaa Mercatorin projektion aiheuttamaa vääristymääKartan ulkoasu on mielestäni on melko hyväLegendaa olisin voinut parantaa kirjoittamalla otsikon selvemmin. 

Karttaa voi kuitenkin olla hyvin vaikea tulkita ilman tietoa projektioista ja kyseisen kartan pohja– aineistostaEikä se myöskään avaa aihetta ja sen syy– seuraussuhteitakuten Jonna Kääriäinen myös totesi blogissaan.

Kuva 3, Koropleettikartta projektion aiheuttamasta vääristymästä

Vaikka tunnen osaavani jo QGIS– ohjelman peruskäytönmeni projektioiden vaihtaminen osaamisen ulkopuolelleKaksi erillistä projektiolle tarkoitettua valintapalkkia sekoittivat enitenKurssikerran aikana sain kartan tehtyä ikään kuin vahingossa. En siis tiedä miten sain kartan tehtyäjoten en oikeastaan oppinut mitään. Uskon kuitenkinettä tällaista eri projektioiden vertailua ei tulla jatkossa tarvitsemaan paljoa.  

Lähteet:  

Aapo Keinänen kurssikerta 1 (Luettu 26.1.2020) https://blogs.helsinki.fi/kaarijon/ 

Alex Nylander kurssikerta 1 (Luettu 26.1.2020) https://blogs.helsinki.fi/alny/ 

Vilma Koljonen kurssikerta 2 (Luettu 26.1.2020) https://blogs.helsinki.fi/vilmakol/ 

Jonna Kääriäinen kurssikerta 2 (Luettu 26.1.2020) https://blogs.helsinki.fi/kaarijon/ 

3 replies on “Projektioita ja valintatyökaluja (Kurssikerta 2)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *