Categories
Uncategorised

Käytännön GIS- hommia (Kurssikerta 3)

Aineiston muokkaaminen ennen käyttöä 

Projektioiden aiheuttamat hämmennykset ovat menneen talven lumia ja menemme kohti uutta kurssikertaa. Nyt palasimme taas normaaliin tekemiseen ja kaikki tuntui luonnokkaalta ja loogiselta 

Tällä kertaa käytimme Afrikan pohjakarttaa ja muokkasimme sen käytettävään muotoon. Aineistoa muokattaessa huomasinkuinka tärkeää on tarkastaa aineiston attribuuttitiedot ennen sen käyttöä 

Lisäksi käytimme erilaisia kohteiden laskemiseen käytettäviä työkalujaTärkein uusi tuttavuus oli kuitenkin toolbox- hakutyökaluTämän olisi voinut kertoa jo ensimmäisellä kurssikerrallasillä hakutoiminnon avulla työkalut löytää ilmanettä tarvitsee selata koko ohjelmaa läpi 

Afrikkaaineistossa oli valtioiden lisäksi esitettynä konfliktittimanttikaivokset sekä öljykentätLisäksi liitimme aineistoon join- komennolla tietoa Afrikan internetin käyttäjistä. Join- komento oli itselle tullut jo vahingossa tutuksi ensimmäiseltä kurssikerralta 

Internetin käyttäjissä mielekiintoista oli Facebook- käyttäjien ja internetin käyttäjien ero. Joidenkin valtioiden kohdalla Facebook käyttäjiä oli moninkertaisesti enemmänAineiston arvioidut tiedot käyttäjien lukumäärästä voivat olla epätarkkoja tai valtioiden kansalaisilla voi olla useita Facebook- käyttäjiäUseat käyttäjät henkilöä kohti voi olla hyvinkin todennäköisiäsillä Afrikassa on paljon esimerkiksi huijariprofiileja.  

Afrikka- aineiston tutkimisen jätin vähemmällesillä kuvittelinettä aineistosta ei saa irti mitään mielenkiintoista. Laura Hynysen blogia lukiessani kuitenkin huomasin , että aineistosta löytyi hyviä yhteyksiä esimerkiksi valtioiden kehittymisen ja konfliktien määrän välilläLisäksi blogissa on saatu aikaan selkeä teemakarttajossa näkyy aineiston kaikki tärkeimmät muuttujat. 

Tulvaindeksi ja diagrammit 

Itsenäisenä tehtävänä oli tehdä Suomen valuma– alueiden tulvaindeksi sekä laskea alueiden järvisyysprosentti ja esittää ne pylväsdiagrammeina 

Aloitin tehtävän tekemisen omaan tyyliini lukematta ohjeita kunnollaTästä johtuen ensimmäisestä kartasta puuttui diagrammit ja tulvaindeksi oli laskettu väärinKartan luokkien esityksessä on myös puutteitasillä alin luokka on valkoinenjoka antaa sellaisen kuvan että alimmat luokat eivät kuulu esitykseen. Lisäksi lopputulos on sotkuisen näköinen. 

Kuva 1, Ensimmäinen hutiloitu yritys kartasta, jossa lähes kaikki on väärin.

Lopullinen kartta syntyi kotona ohjeiden lukemisen jälkeen. Kartan tekeminen onnistui lähes kivuttomastiJärvisyys– aineiston liittämiseen meni hetkisillä liittämisprosessissa täytyi muistaa tehdä pari pientä valintaa. 

Poistin tällä kertaa kartasta kaiken tarpeettoman ja lopullinen esitys on mielestäni siistin näköinenPylväsdiagrammien asettuminen Suomen etelärannikolla on erikoinenmutta sekään ei vaikuta kartan tulkittavuuteen liikaa. Järviä en laittanut karttaansillä kuvittelin niiden haittaavan luettavuutta , mutta Annika Luoman blogissa oli kuitenkin onnistuttu lisäämään järvet karttaan onnistuneesti. Erityisen hyvin pylväiden esittämisessä on onnistunut Miklas Kuoppala, jonka kartassa pylväät näkyvät selvästimutta eivät haittaa muun aineiston tulkittavuutta. Kuitenkin Kuoppalan päätös laittaa viimeinen tulvaindeksin luokka punaisellamuiden ollessa sinisen sävyissä on hieman kyseenalainen 

Kuva 2, Lopullinen karttaesitys, jossa on esitetty vain välttämättömät muuttujat.

Kartasta voi huomata, että valuma- alueet, joilla on pieni järvisyysprosentti tulvivat herkemmin. Kyseisiä alueita on etenkin etelärannikolla sekä Pohjanmaalla. Mielenkiintoista oli myös huomata, kuinka suuren alueen Kokemäenjoen, Kymijoen sekä Vuoksen valuma-alueet kattavat.

Lähteet: 

Laura Hynynen, Kurssikerta 3 (Käyty 1.2.2020) 

https://blogs.helsinki.fi/lauravel/ 

Annika Luoma, Kurssikerta 3 (Käyty 1.2.2020) 

https://blogs.helsinki.fi/luomanni/ 

Miklas Kuoppala, Kurssikerta 3 (Käyty 1.2.2020) 

https://blogs.helsinki.fi/kmiklas/ 

 

 

 

One reply on “Käytännön GIS- hommia (Kurssikerta 3)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *