Viikko 7: Grändi Finaale

Viimeinen kurssikerta

Viimeiselle kurssikerralle saapuessa kello 8:15 edellisen päivän Laskiaisrieha on havaittavissa: kurssilaisia oli alkuun 5. Pikkuhiljaa porukkaa kuitenkin valui paikalle! Ilmassa on kuitenkin jo parin päivän päässä häämöttävän haalarikastajaisten odotus.

Viimeisen kurssikerran tehtävä oli luoda omavalintainen kartta tai karttasarja haluamastaan aiheesta. Tämän päivän neljästä tunnista kampuksella rehellisesti sanottuna melkein puolet meni siihen, kun tutkin erilaisia aineistoja ja kokeilin erilaisia pohjakarttoja. Eihän se kartta siinä oikein edistynyt, mutta tulipahan taas tutustuneeksi erilaisiin lähteisiin ja pohjakarttoihin!

Ensimmäinen haaste oli siis päättää, mistä tekisin kartan ja mistä olisi mielekästä esittää kaksi eri muuttujaa. Pohjakarttoja tein niin Afrikasta, Suomesta, Euroopasta, maailmasta ja Yhdysvalloista. Loppujen lopuksi erilaisen kokeilun päätteeksi päätin tehdä melko yksinkertaisen oloisen kartan Yhdysvaltojen väestöstä ja kaupunkien sijoittumisesta. Todellisuudessa haasteita löytyi näinkin yksinkertaiselta tuntuvasta aiheesta.

“No eikö se nyt muka ole numero??”

Toden totta, haasteita löytyi niin fieldien tyypeistä, oikeasta tiedostotyypistä kuin sopivan pohjakartan löytämisestäkin. Pohjakartan (maailmankartta) löysin Natural Earth -sivustolta. Osavaltioiden rajat -aineisto on Yhdysvaltain väestönlaskentaviraston sivustolta. Sivustojen kaivelun ja selailun jälkeen löysin samalta sivustolta myös sopivan aineiston, jossa oli väkiluku osavaltioittain. Tiedostoa piti muokata manuaalisesti, koska joku oli laittanut pisteen jokaisen osavaltion nimen eteen siten, ettei sitä saanut poistettua etsi ja korvaa -toiminnollakaan </3.

Seuraava haaste tuli US Census Bureau (Yhdysvaltain väestönlaskentavirasto) väkilukuaineiston sisällössä: QGIS luki numerot tekstinä! En tiedä, onko tätä käyty kurssikerroilla, mutta tämän haasteen edessä opin muuttamaan field typen properties-valikosta. Haaste ei haitannut, kun siitä hyötyikin jotain. Teksti muuttui numeroiksi noin vain.

Lopputuloksena on oikeastaan aika tylsän näköinen kartta, jonka tekeminen oli kuitenkin mukavaa ja opettavaista. Sitä tehdessä pääsin soveltamaan kaikenlaisia erilaisia toimintoja, joita tämän kurssin aikana olemme oppineet. Koska kartan teema on vapaavalintainen, on mielenkiintoista lukea muiden blogeja ja nähdä, millaisiin karttoihin he ovat päätyneet! Esimerkiksi Eeva Raki on tehnyt jopa 2 karttaa, joista toinen on animoitu, what! Hänen karttansa Etelä-Amerikan metsäkadosta on mielestäni todella vaikuttava ja hienosti toteutettu! Pidän myös hänen maailman hiilidioksidipäästöjä kuvaavan kartan ilmeestä. Raki myös kiteyttää kivasti keskiviikkoiset lähiopetustunnit; keskiviikkoaamuista tuli minullekin yksi viikon kohokohtia!

Ronja Sonninen on tehnyt blogiinsa useita erilaisia versioita 0-14 -vuotiaiden osuudesta väestössä Suomessa, ja samaistun hänen kokemukseen siitä, että GIS muistuttaa tällä kurssikerralla, ettei visuaalisen ja onnistuneen kartan luominen ole aina niin helppoa (nimim. USA:n kartan interpolointi näytti aika kuralta). Kuitenkin Sonnisen kartat ovat mielestäni onnistuneita, vaikkeivat ehkä visuaalisesti tyydyttävimpiä; jos kaiken tekee heti täydellisesti, ei voi oppia mitään.

Kuvassa 1 on siis tämän kurssikerran tulos. Siinä on esitetty Yhdysvaltain väestö osavalloittain, sekä maan kaupungit luokiteltuna väkiluvun mukaan. Kartan tulkinnassa on mielenkiintoista verrata isojen ja pienien kaupunkien sijoittumista kartalla, ja kuinka niiden lukumäärät vaihtelevat. Jos tekisin kartan nyt uudelleen, käyttäisin osavaltioiden väkiluvun tilalla esim. Yhdysvaltojen maaperän korkokuvaa. Voisi olla kiinnostavaa verrata kaupunkien sijoittumista suhteessa korkeimpiin ja matalimpiin kohtiin, tai vaihtoehtoisesti esim. kasvillisuusvyöhykkeen mukaan!

Kuva 1. Yhdysvaltojen kaupunkien sijoittuminen suhteessa osavaltioiden väkilukuun. (lähteet: kaupungit: v.2021 simplemaps.com, osavaltiot ja niiden väkluvut: v. 2019 US Census Bureau)

Luotu kartta ei ole mitenkään erityisen monimutkainen tai hieno, mutta itselleni tässä harjoituksessa oli tavoitteena soveltaa QGIS:ssä opittuja taitoja, ja onnistuin siinä ainakin hyvin! Kaiken kaikkiaan kurssi on sujunut mukavasti, ja olen oppinut ainakin soveltamaan edes sitä vähää, joka on jäänyt pidempään muistiin. Nyt voi hyvillä mielin suunnata kohti seuraavia pettymyksiä ja onnistumisen tunteita geoinformatiikan parissa 🙂

Onko minussa GIS-velhon aineksia? Todellakin! Osaanko kaiken mahdollisen QGIS:stä? En todellakaan!

 

Lähteet:

Raki, E. (2022), Oppimassa geoinformatiikkaa: Kurssikerta 7: Lopputaistelu, https://blogs.helsinki.fi/eevaraki/2022/03/02/kurssikerta-7-lopputaistelu/ (luettu 2.3.2022)

Sonninen, R. (2022), Ronjan GIS-blogi: Vihdoinkin viimeinen viikko!, https://blogs.helsinki.fi/sronja/vihdoinkin-viimeinen-viikko/ (luettu 2.3.2022)

2 thoughts on “Viikko 7: Grändi Finaale”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *