Hankkeen syksy

Tutkivat ja kehittävät harjoittelupäiväkodit -hankkeessa on tiedossa kiireinen syksy. Tässä kirjoituksessa lyhyesti syksyn suunnitelmista.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on syksyn aikana rakentaa tutkimusperustainen Harjoittelunohjauksen käsikirja opiskelijoiden, ohjaavien varhaiskasvatuksen opettajien ja yliopiston toimijoiden käyttöön. Käsikirjassa on tarkoitus jäsentää ja kuvata opetusharjoittelun kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit. Käsikirjaa rakennetaan yhteistyössä opiskelijoiden, ohjaavien opettajien ja päiväkodin johtajien kanssa.

Opetusharjoittelujaksot harjoittelupäiväkodeissa on saatu käynnistettyä elokuun lopulla ja kehittämispäiväkotien ohjaavat opettajat ovat lupautuneet äänittämään ohjauskeskusteluitaan, joita käytetään myöhemmin tutkimuksessa. Syyskuussa jatkuu eNorssi-ohjaajakoulutus ohjaaville varhaiskasvatuksen opettajille, ja kehittämispäiväkotien johtajien koulutusta jatketaan lokakuussa.

Loka-marraskuussa valmistaudumme videoimaan varhaiskasvatuksen opettajien toimintaa päiväkodeissa. Tarkoituksena on rakentaa Videokirjasto varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen käyttöön. Videomateriaalia hyödynnetään lisäksi kehittämispäiväkotien henkilöstön ammatillisen kasvun tukena. Ajatuksena on katsoa videoaineisto ryhmän aikuisten kanssa ja keskustella sen pohjalta pedagogisesta sensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa. Keskusteluun tuo oman asiantuntemuksensa tutkijatohtori Annukka Pursi.

Olemme lisäksi viimeistelemässä kirjoitusta lasten kokemuksista poikkeustilan aikana. Julkaisemme blogissa kirjoituksen aiheesta lokakuussa.