Hae vapaaehtoiseksi HYYn kehitysyhteistyöhankkeisiin ja projektivaroihin vuodelle 2014

HYY hakee vapaaehtoisia Sambia- ja Indonesia-hankkeisiin ja projektivaroihin. Toimijoiden tehtävänä on yhdessä kehitysyhteistyökoordinaattorin kanssa hallinnoida HYYn kehitysyhteistyövarojen käyttöä: kahta ulkomaanhanketta ja HYYn 0,7-varoista jaettavien projektivarojen myöntämistä, tiedotusta ja seurantaa.

INDONESIA: Vuosina 2013-2015 toteutettava Sulawesin viljelijöiden kestävät elinkeinot -hanke edistää kestävää maataloutta. Hanke pyrkii vaikuttamaan Sulawesin maatalouspolitiikkaan, tarjoamaan viljelijöille parempia viljelymenetelmiä, uusia jatkojalostusmenetelmiä sekä opettamaan viljelijöitä toimimaan yhteisöllisesti. Hankkeen tavoitteena on luonnonvarojen käytön ja elinkeinojen kannalta riittävän omavaraiset kylät, jotka tarjoavat asukkaille kestävän elinkeinon. Hanke toimii Sulawesin saaren kolmessa kylässä ja maakuntatasolla keskitytään maatalouspoliittiseen vaikuttamistyöhön sekä koulutukseen.

SAMBIA: HYY on tukenut Eastern Province Women Development Association EPWDA:n naisten ja tyttöjen oikeusneuvontahanketta vuosina 2007-2010 ja naisten ja tyttöjen seksuaalioikeuksien hanketta 2011–2013. Vuosien 2014-2016 Tyttöjen ja naisten lisääntymisterveyden ja elämänlaadun parantaminen Itä-Sambiassa –hanke pureutuu lisääntymis- ja äitiysterveyden ongelmiin. Tavoitteena on teiniraskauksien ja aikaisten avioliittojen ehkäiseminen sekä raskaana olevien nuorten auttaminen seksuaalikasvatusdraaman ja keskusteluryhmien avulla. Lisäksi vanhempia ja kylien johtajia koulutetaan aikaisten avioliittojen lainvastaisuudesta, haitallisuudesta ja tyttöjen koulunkäynnin tärkeydestä.

PROJEKTIVARAT: HYY on vuodesta 2008 lähtien käyttänyt 0,7 % toimintataloutensa budjetista kehitysyhteistyöhön ja osa varoista käytetään tukemalla kertaluontoisesti pieniä, noin 5 000-6 000 euron kehitysyhteistyöprojekteja vuosittain järjestettävän hakukierroksen perusteella. Projektivarojen myöntämistä varten on laadittu erityiset projektituen periaatteet, joiden perusteella valitaan kriteereitä vastaavat järjestöt ja projektit.

Tarkemmat kuvaukset hankkeista ja projektivaroista kehitysyhteistyövaliokunnan sivuilla: https://blogs.helsinki.fi/kehy-valiokunta

MITÄ TOIMINTA KÄSITTÄÄ?

Vapaaehtoisten tehtäviin kuuluu hankkeiden hallinnossa avustaminen, kuten hankkeiden etenemisen seuranta, raportointi, tiedottaminen ja tapahtumien järjestäminen. Hankkeissa ja projektivaroissa toimivat vapaaehtoiset kokoontuvat yhdessä HYYn kehitysyhteistyökoordinaattorin johdolla noin kerran kuussa lukukausien aikana. Lisäksi eri toimijat kokoontuvat tarvittaessa pienemmissä ryhmissä, pitävät yhteyttä sähköpostitse ja hoitavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Alustavasti merkittävimpiä tehtäviä kevätkaudella ovat esimerkiksi Indonesian ja Sambian vuosiraportointi, Indonesian kumppanijärjestön toiminnanjohtajan vierailu Suomeen, uusien hankkeiden alustava suunnittelu ja vuoden 2014 projektivarakierros (hakukierroksen avaaminen ja teemasta päättäminen, hakemusten lukeminen, esikarsinta ja tiivistäminen kokouksessa käsiteltäviksi). Syyskauden tehtäviin kuuluu hankeseurantamatkat Sambiaan ja Indonesiaan, uusien hankkeiden suunnittelu ja projektivarojen kehittäminen sekä yhteydenpito tuettuihin järjestöihin, raportoinnin seuraaminen ja raporttien esittely.

MITÄ VAPAAEHTOISELTA ODOTETAAN?

Ryhmäläisten odotetaan tutustuvan huolella englanninkielisiin hankedokumentteihin, hakemuksiin ja raportteihin. Hakijan tulee sitoutua toimintaan koko vuodeksi ja olla valmis toimimaan osana eri alojen opiskelijoista koostuvaa tiimiä. Valitut toimivat pääasiassa joko Sambian, Indonesian tai projektivarojen parissa ja jokaiseen valitaan neljä vapaaehtoista. Vapaaehtoiset toimivat tehtävissään vuoden kerrallaan ja osa voi halutessaan jatkaa myös toiselle kaudelle.

Vapaaehtoiselle on hyödyksi:

– aiempi kehitysyhteistyökokemus

– hankkeiden aihealueiden tuntemus (Indonesia: maatalous- ja ympäristökysymyksiä, Sambia: seksuaali- ja lisääntymisterveysasiat)

– kielitaito (projektivaroissa esimerkiksi ranska tai espanja)

– kehitysmaakokemus

– hyvät kirjoitus- ja viestintätaidot

– HYYn kehitysyhteistyötoiminnan tunteminen

Tärkeintä on kuitenkin innokkuus, mahdollisuus osallistua säännöllisesti kokouksiin ja motivaatio toimia tehtävässä koko vuoden ajan.

HAKEMINEN

Kiinnostuneita pyydetään lähettämään korkeintaan sivun pituinen hakemus. Ilmoita oletko ensisijaisesti kiinnostunut projektivaroista, Sambiasta vai Indonesiasta ja kerro aiemmasta kokemuksestasi, motivaatiostasi ja miten olet paikalla Suomessa vuonna 2014. Ensimmäinen tapaaminen järjestetään mahdollisimman pian valinnan jälkeen.

Haku on avoin kaikille HYYn jäsenille ja kiinnostuneita pyydetään lähettämään hakemuksensa 31.1.2014 mennessä osoitteeseen ilona.kalliola@hyy.fi. Valinnoista tiedotetaan 4.2. mennessä. Muihin HYYn kehitysyhteistyövaliokunnan tehtäviin valitaan toimijat valiokunnan valintakokouksessa 4.2. klo 18.00 (Sparre, Mannerheimintie 5 A 2krs). Jos hankkeisiin ja projektivaroihin jää hakemusten perusteella paikkoja täyttämättä, kokouksessa on mahdollista asettua vielä ehdolle.

Lisätietoja antaa HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori Ilona Kalliola (ilona.kalliola@hyy.fi)