Kylässä HYYssä

Ti, 20/05/2014

HYY on tukenut kestävää maataloutta edistävää Payo Payo -järjestöä Indonesian Sulawesilla jo vuodesta 2009. Parhaillaan Suomessa vieraileva Payo Payon perustaja, hankekoordinaattori Karno Batiran kiertää tällä viikolla ympäri Helsinkiä puhumassa pienviljelijöistä ja ilmastonmuutoksesta sekä esittelemässä HYYn tuella tehtävää työtä. Lauantaina hän esiintyy Maailma kylässä –festivaaleilla.

– Olin aika yllättynyt, kun kuulin, että HYY haluaa tukea meitä. Ajattelin, että opiskelijat ajattelevat vain että mitä tekevät valmistuttuaan, mutta nämä opiskelijat halusivatkin tehdä kehitysyhteistyöhanketta, muistelee Karno Batiran yhteistyön alkua.

Batiran oli itse mukana perustamassa Payo Payoa vuonna 2008. HYYn kanssa yhteistyöhön päädyttiin kun järjestö haki tukijoita Suomesta.

Opiskelijajärjestö on Payo Payolle poikkeuksellinen yhteistyökumppani.
– Parasta on, että voimme keskustella kaikesta. HYYn ihmiset ovat kiinnostuneita kuuntelemaan myös meidän ajatuksiamme ja mielipiteitämme, ja suunnitelmia voi muuttaa tarvittaessa. Paperilla tehdyt suunnitelmat kun eivät aina toimi käytännössä.
– Olemme molemmat opiskelijoiden järjestöjä, joten meillä on moniin asioihin samanlainen näkökulma.

Batiran – itsekin maanviljelijöiden lapsi – perusti Payo Payon opiskelukavereidensa kanssa. Heistä tuntui, että kylät jäivät aina liian vähälle huomiolle ja siksi he halusivat jakaa tietoa kylien asukkaille.
– Kaikki tulee kylistä, siksi heidät pitää huomioida, Batiran tiivistää.

HYYn tuella Indonesiassa

HYY on tukenut Payo Payo jo vuodesta 2009, kahdessa eri hankkeessa. Viiden vuoden aikana HYYn tuella on tehty monenlaista: rakennettu kastelujärjestelmiä ja puita säästäviä uuneja, opetettu uusiutuvan energian käyttöä ja kestävää maataloutta sekä kokeiltu uusia viljelytapoja.
– Tuki ei ole rahallisesti valtavaa, mutta silti merkityksellistä, Karno sanoo.

Tärkeä osa työtä on kouluttaminen. Payo Payo kouluttaa paitsi viljelijöitä, myös opettaa lapsille kahdessa koulussa perustietoa ympäristöasioista ja kestävästä maataloudesta.
Payo payo haluaa myös saada viljelijät toimimaan yhteistyössä ja tukee heidän järjestäytymistään. Vaikka jokaisella on oma pelto, viljelijöiden kannattaa työskennellä yhdessä. Niin he säästävät aikaa ja rahaa ja saavat parempia tuloksia. Samalla viljelijät voivat myös keskustella ongelmistaan ja löytää niihin ratkaisuja yhdessä.

– Roolimme on yrittää kerätä ja levittää tietoutta: yhdistää alueen asukkaiden vanhaa tietämystä tieteelliseen tietoon ja saada niistä yhdessä entistä parempia menetelmiä, Batiran kertoo.
– Indonesia ei enää ole mitenkään erityisen köyhä maa, mutta tuloerot ovat valtavia. Viljelijöillä ei ole internetiä, eikä muitakaan mahdollisuuksia etsiä itse tällaista tietoa, HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori Ilona Kalliola muistuttaa.

Uusia ideoita ja tapoja ansaita Sulawesin maanviljelijöille

Monet Payo Payon tukemat menetelmät ovat Indonesiassa uusia.
– Nämä riisinviljelymetodit säästävät vettä ja maaperää ja lisäksi ne ovat vastustuskykyisempiä tuholaisia vastaan – ja tuottavat enemmän riisiä. Sama tekniikka leviää vähitellen muuallakin maailmassa, ja se on todennäköisesti tulevaisuudessa hyvin käytetty, kertoo Ilona Kalliola.

Payo Payo auttaa myös uusien lajien viljelyn aloittamisessa ja auttaa esimerkiksi kaakaota viljelleen kylän asukkaita opettelemaan kasvisten kasvattamista.

Tuotteiden myynnistä huolehtii bisnesyksikkö, joka myy muun muassa luomuriisiä ja -hunajaa kaupunkeihin. Luomutuotteet ovat viljelijöille hyvä tulonlähde, sillä niistä saa 40-50% tavallisia kovemman hinnan. Tavoitteena on, että myös bisnespuoli saadaan vakiinnutettua.
– Luomuaate on vasta vähitellen leviämässä Indonesiassa, ja nyt luomusta on tullut trendikästä. Kun pelkästään Sulawesilla asuu kahdeksan miljoonaa ihmistä, ja Payo Payon tukemat viljelijät ovat lähes ainoita luomutuottajia, on tässä kyllä ihan hyvät mahdollisuudet, Ilona Kalliola kertoo.

Kiireinen vierailu Suomessa

Batiran viettää HYYn vieraana vajaat kaksi viikkoa. Ohjelmaan kuuluu suomalaisten vierailuja kehitysyhteistyöjärjestöihin, tapaamisia maatalouden tutkijoiden kanssa ja tutustumista pääkaupunkiseutuun. Vierailun ohjelmasta vastaavat HYYn kehitysyhteistyötoimintaa hoitavat kehitysyhteistyövaliokunta ja kehitysyhteistyökoordinaattori.

Ylioppilaskuntaan tutustuminen on ollut vieraalle inspiroivaa.
– On kiinnostavaa, kuinka opiskelijat toimivat ja miten toiminta on järjestetty.

Myös trooppista maataloutta tutkineen professorin tapaaminen oli mielenkiintoinen.
– Täällä te vain tutkitte trooppisten maiden asioita, se on hämmentävää! Ja miksi meillä ei opiskella näitä asioita?

HYYn Indonesia-ilta ke 21.5. klo 18.
 Hankekoordinaattori Karno Batiran esittelee Kestävät elämäntavat Sulawesilla -hanketta ja Payo Payo-järjestön toimintaa (Uusi ylioppilastalo kokoushuone Sparre, Mannerheimintie 5 a, 2.krs) . Facebook-tapahtuma

Lauantaina 24.5. klo 15.30-15.50 Karno Batiran on  haastateltavana Maailma Kylässä –festivaalien Taiga-lavalla aiheesta Pienviljelijät ja ilmastonmuutos Indonesiassa. Lavalla myös Saleh Abdullah (Indonesian Society for Social Transformation) ja tutkija Mira Käkönen http://www.maailmakylassa.fi/ohjelma/13544

HYYn kehyvaliokunta Maailma Kylässä -festivaaleilla 24.-25.5 Mahdollisuuksien tori -teltassa