Hae vapaaehtoiseksi HYYn kehitysyhteistyöhankkeisiin vuodelle 2016

HYY hakee vapaaehtoisia Sambia- ja Bangladesh-hankkeisiin. Vapaaehtoiset toimivat hankeryhmissä, joita ohjaavat hankekoordinaattorit.

SAMBIA: HYY on tukenut Eastern Province Women Development Association EPWDA:n naisten ja tyttöjen oikeusneuvontahanketta vuosina 2007–2010 ja naisten ja tyttöjen seksuaalioikeuksien hanketta 2011–2013. Vuosien 2014–2016 Tyttöjen ja naisten lisääntymisterveyden ja elämänlaadun parantaminen Itä-Sambiassa -hanke pureutuu lisääntymis- ja äitiysterveyden ongelmiin. Tavoitteena on teiniraskauksien ja aikaisten avioliittojen ehkäiseminen sekä raskaana olevien nuorten auttaminen seksuaalikasvatusdraaman ja keskusteluryhmien avulla. Lisäksi vanhempia ja kylien johtajia koulutetaan aikaisten avioliittojen lainvastaisuudesta, haitallisuudesta ja tyttöjen koulunkäynnin tärkeydestä. Sambia-hanke on Ulkoministeriön rahoittama ja sitä koordinoi HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori.

Tarkempi kuvaus hankkeesta kehitysyhteistyövaliokunnan sivuilla: https://blogs.helsinki.fi/kehy-valiokunta

BANGLADESH: HYY:n ja Bangladesh Resource Center for Indigenous Knowledge -järjestön (BARCIK) Yhteisölähtöinen ilmastokestävyysohjelma Bangladeshissa -hankkeen tavoitteena on parantaa Bangladeshin maaseutuyhteisöjen ilmastokestävyyttä opettamalla yhteisöjä sopeutumaan ja varautumaan ilmastonmuutoksen muodostamiin ja vahvistamiin ympäristöongelmiin. Hanke keskittyy heikoimpiin yhteisöihin ja haavoittuvaisimpiin ihmisryhmiin, joiden elinkeinot ovat suoraan riippuvaisia paikallisista luonnonvaroista ja siten uhattuna ekologisten muutosten myötä. Toiminta perustuu ihmisten omien käytäntöjen ja osaamisen vahvistamiseen osana ilmastonmuutokseen sopeutumista ja yhteisöllisten toimintamuotojen lisäämiseen. Kolmivuotinen hanke alkaa vuonna 2016 ja toteutetaan kokonaisuudessaan 0,7 prosentilla HYY:n budjetista.

Bangladesh-hankkeen koordinaattori on vapaaehtoinen, joka saa työstään palkkion. Bangladesh-koordinaattorin paikka tulee hakuun loppuvuoden 2015 aikana, ja siihen voi vielä hakea vaikka tulisi valittua hankeryhmään.

MITÄ TOIMINTA KÄSITTÄÄ?

Vapaaehtoisten tehtäviin kuuluu hankkeiden hallinnossa avustaminen, kuten hankkeiden etenemisen seuranta, raportointi, tiedottaminen ja tapahtumien järjestäminen. Hankkeissa ja projektivaroissa toimivat vapaaehtoiset kokoontuvat yhdessä HYYn kehitysyhteistyökoordinaattorin johdolla noin kerran kuussa lukukausien aikana. Lisäksi eri toimijat kokoontuvat tarvittaessa pienemmissä ryhmissä, pitävät yhteyttä sähköpostitse ja hoitavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Käynnistyvä Bangladesh-hanke vaatii ryhmäläisiltä toiminnan suunnittelua, ja ensimmäinen tapaaminen on tarkoitus pitää jo joulukuussa 2015. Kevään merkittävin tehtävä Sambia-hankkeessa on vuosiraportointi Ulkoministeriölle. Syyskauden tehtäviin hankeryhmissä kuuluu hankeseurantamatkat Sambiaan ja Bangladeshiin, yhteydenpito järjestöihin, raportoinnin seuraaminen ja raporttien esittely.

MITÄ VAPAAEHTOISELTA ODOTETAAN?

Ryhmäläisten odotetaan tutustuvan huolella englanninkielisiin hankedokumentteihin, hakemuksiin ja raportteihin. Hakijan tulee sitoutua toimintaan koko vuodeksi ja olla valmis toimimaan osana eri alojen opiskelijoista koostuvaa tiimiä. Vapaaehtoiset toimivat tehtävissään vuoden kerrallaan ja osa voi halutessaan jatkaa myös toiselle kaudelle. Hae jompaankumpaan ryhmään.

Vapaaehtoiselle on hyödyksi:

• aiempi kehitysyhteistyökokemus
  • hankkeiden aihealueiden tuntemus (Bangladesh: maatalous- ja ympäristökysymyksiä, Sambia: seksuaali- ja lisääntymisterveysasiat)
  • sujuva englanninkielen taito vaatimuksena
  • kehitysmaakokemus
  • hyvät kirjoitus- ja viestintätaidot
  • HYYn kehitysyhteistyötoiminnan tunteminen

Tärkeintä on kuitenkin innokkuus, mahdollisuus osallistua säännöllisesti kokouksiin ja motivaatio toimia tehtävässä koko vuoden ajan.

HAKEMINEN

Kiinnostuneita pyydetään lähettämään korkeintaan sivun pituinen hakemus. Ilmoita oletko ensisijaisesti kiinnostunut Sambiasta vai Bangladeshista ja kerro aiemmasta kokemuksestasi, motivaatiostasi ja miten olet paikalla Suomessa vuonna 2016. Ensimmäinen tapaaminen järjestetään mahdollisimman pian valinnan jälkeen.

Haku on avoin kaikille HYYn jäsenille ja kiinnostuneita pyydetään lähettämään hakemuksensa 20.11.2015 mennessä osoitteeseen minna.makitalo@hyy.fi. Valinnoista tiedotetaan 24.11. mennessä. Muihin HYYn kehitysyhteistyövaliokunnan tehtäviin valitaan toimijat valiokunnan valintakokouksessa 24.11. (Sparre, Mannerheimintie 5 A 2krs). Jos hankkeisiin ja projektivaroihin jää hakemusten perusteella paikkoja täyttämättä, kokouksessa on mahdollista asettua vielä ehdolle.

Lisätietoja hakemisesta antaa HYYn hallituksen kehitysyhteistyövastaava
Minna Mäkitalo minna.makitalo@hyy.fi.

Lisätietoja hankeryhmissä toimimisesta antaa HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori
Marketta Vuola marketta.vuola@hyy.fi.