Hae Indonesia-hankkeen hankeryhmään vuodelle 2013

HYY hakee kolmea jäsentä Indonesiassa toteutettavan  kehitysyhteistyöhankkeen hankeryhmään. Hankeryhmän tehtävänä on  hallinnoida Indonesia-hanketta yhdessä kehitysyhteistyökoordinaattorin  kanssa.

HYY on aloittamassa vuosiksi 2013-2015 Indonesian Sulawesin saarella  kolmivuotista kehitysyhteistyöhanketta. Uudessa Sulawesin  viljelijöiden kestävät elinkeinot -hankkeessa HYYn yhteistyökumppani  on Payo-Payo, nuorten maanviljelijöiden ja opiskelijoiden järjestö, joka edistää kestävää maataloutta. Hanke on jatkoa HYYn ja Payo-Payon  vuosina 2009-2011 toteuttamalle hankkeelle. Hanke saa rahoitusta  Suomen Ulkoasiainministeriöltä.

Uusi hanke pyrkii vaikuttamaan Sulawesin maatalouspolitiikkaan,  tarjoamaan viljelijöille parempia viljelymenetelmiä, uusia  jatkojalostusmenetelmiä sekä opettamaan viljelijöitä toimimaan  yhteisöllisesti. Kohderyhmänä ovat pienviljelijät ja maattomat  viljelijät kolmessa kylässä Etelä- ja Länsi-Sulawesilla. Hankkeen  tavoitteena on luonnonvarojen käytön ja elinkeinojen kannalta  riittävän omavaraiset kylät, jotka tarjoavat asukkaille kestävän elinkeinon. Tarkoituksena on, että viljelijät oppivat arvostamaan  kyliensä tietotaitoa ja yhteisiä perinteitä ylläpitämällä tuetaan  kyläläisten harmonisia suhteita.

Hanke toimii Sulawesin saaren kolmessa kylässä viljelijäryhmien  kanssa. Hankkeen aktiviteetit huomioivat jokaisen kylän  erityispiirteet: Tombobulun kylässä keskitytään jatkojalostukseen,  Bonne-Bonnessa jatketaan luonnonmukaisten viljelymenetelmien
edistämistä ja Sogassa etsitään keinoja lisätä kotitalouksien tuloja.  Maakuntatasolla keskitytään maatalouspoliittiseen vaikuttamistyöhön  sekä laajempaan koulutukseen. Parempi maatalous- ja kyläpolitiikka  tukee hankkeen ajamia periaatteita ja käytännön työtä kylissä.

Hankeryhmän tehtäviin kuuluu hankehallinnossa avustaminen, kuten  raportointi, talousseuranta ja yleinen hankkeen etenemisen seuranta.  Hankeryhmä hoitaa myös hankkeesta tiedottamista. Vuonna 2013  keskitytään hankkeen käynnistämiseen, joten raportointi on pienemmässä  osassa. Hankeryhmä kokoontuu lukukausien aikana tarvittaessa, yleensä  noin kolmen viikon välein ja keskusteluja käydään myös sähköpostitse. Hankeryhmäläisten odotetaan tutustuvan huolella englanninkielisiin hankedokumentteihin, kuten hankesuunnitelmaan ja hankkeen budjettiin, sekä hankkeesta saataviin väliraportteihin.

Hakijan tulee sitoutua osallistumaan aktiivisesti hankeryhmän toimintaan. Valituilla jäsenillä toivotaan olevan jonkin verran kokemusta kehitysyhteistyöasioista. Etusijalla ovat maatalous- ja ympäristökysymyksiä tuntevat opiskelijat. Hyötyä on myös Indonesian,
kehitysyhteistyön hankehallinnon, sekä HYYn kehitysyhteistyötoiminnan tuntemisesta. Tärkeää on myös valmius sitoutua tehtävään koko vuodeksi sekä valmius toimia osana tiimiä ja ideoida toiminnan ja hankkeen kehittämistä.

Hakijaa pyydetään lähettämään korkeintaan sivun pituinen hakemus. Hakijan tulee kertoa myös miten on paikalla Suomessa vuonna 2013. Haku on avoin kaikille HYYn jäsenille ja kiinnostuneita pyydetään lähettämään hakemuksensa 15.1.2013 mennessä osoitteeseen
ilona.kalliola(ät)hyy.fi. Hakijoille ilmoitetaan valinnoista sähköpostitse.

Lisätietoja antavat:

HYYn kehitysyhteistyökoordinaattori Ilona Kalliola