Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan projektivarat tänä vuonna Afrikkaan

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) kehitysyhteistyövaliokunta on päättänyt vuoden 2013 projektivarojen saajat. Tänä vuonna HYY tukee kahta jätteenhuoltoon keskittyvää projektia Sambiassa ja Tansaniassa.  Projektituen saajat ovat sambialainen Network for Environmental Concerns and Solutions (NECOS) ja tansanialainen Tanzania Association of Environmental Engineers (TAEEs).

Sambian projektissa tavoitteena on edistää puiden istutusta ja pihaviljelyä sekä käymäläjätteen erittelyä ja uudelleenkäyttöä kaupunkialueella. Projektissa perustetaan Madimban yhteisöön kasvihuone, jossa kuivakäymälöiden jätettä käytetään lannoitteena. Tansanian projektissa puolestaan tuotetaan neljä dokumenttifilmiä, joilla tuetaan jätekampanjaa.  Dokumentit suunnataan opetus- ja koulukäyttöön ja niiden tarkoituksena kertoa jätteiden negatiivisista vaikutuksista turismiin, eliöihin, ihmisiin ja muuhun ympäristöön.

HYY käyttää vuosittain 0,7 prosenttia toimintatalouden budjetistaan kehitysyhteistyöhön. Osa varoista käytetään HYYn Indonesia-hankkeen omavastuuosuuden kattamiseen ja loput jaetaan projektivaroina. Vuoden 2013 hakukierroksella projektitukea jaettiin ympäristöaiheisiin liittyville, kertaluontoisille ja enintään vuoden kestäville hankkeille. Hakemuksia saapui 22 ja niitä käsiteltiin projektivarainryhmän kokouksissa huhtikuun aikana.

Lisätietoa projektituesta ja projektituen saajista voi kysyä projektivarainkoordinaattori Meeri Väänäseltä osoitteessa hyy.projectfunds@gmail.com

This year’s project funds of the Student Union of the University of Helsinki to Africa

The Committee for Development Cooperation of the Student Union of the University of Helsinki (HYY) has decided the recipients for the project funds of the year 2013. This year, HYY supports two projects focused on waste management in Zambia and Tanzania. The project beneficiaries are a Zambian Network for Environmental Concerns and Solutions (NECOS) and Tanzania Association of Environmental Engineers (TAEEs) from Tanzania.

The project in Zambia aims to promote the planting of trees and yard farming, as well as sorting and re-use of sanitation waste in urban areas. The project builds a greenhouse for Madimba community, where dry toilet waste is used as fertilizer. The Tanzania project produces four documentary films to support a waste campaign. The documentaries are intended for teaching and school use and their purpose is to tell about the negative effects of waste on tourism, organisms, people and the rest of the environment.

HYY annually spends 0.7 per cent of the operating funds budget for development cooperation. Some of the funds are used to cover the self-financing of HYY’s Indonesia project and the rest are allocated as project funds. In the application round of the year 2013, the project funds were allocated for projects related to environmental issues that are of a one-time nature and last for up to one year. 22 applications were received and they were discussed in the meetings of the project fund group during April.

For further information on the project funds and the project fund beneficiaries, please contact Project Fund Coordinator Meeri Väänänen at hyy.projectfunds@gmail.com

—

Studentkåren vid Helsingfors universitets projektmedel går i år till Afrika

Utskottet för utvecklingssamarbete vid Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS) har beslutat vem som ska få projektmedel för utvecklingssamarbete 2013. I år stöder HUS två avfallshanteringsprojekt, ett i Zambia och ett i Tanzania. Mottagarna är Network for Environmental Concerns and Solutions (NECOS) i Zambia och Tanzania Association of Environmental Engineers (TAEEs) i Tanzania.

Målet med projektet i Zambia är att främja gårdsodling, utplantering av träd samt separering och återanvändning av toalettavfall i stadsmiljö. I förorten Madimba byggs ett växthus, där avfallet från torrtoaletter används som gödsel. Projektet i Tanzania går ut på att göra fyra dokumentärfilmer till stöd för en avfallskampanj. Dokumentärerna ska användas i undervisningen för att berätta om avfallets negativa effekter på turism, organismer, människor och miljön.

HUS använder varje år 0,7 procent av verksamhetsekonomins budget till utvecklingssamarbete. En del av medlen används för att täcka HUS egen andel av ett projekt i Indonesien och resten delas ut som projektmedel. Vid ansökningen 2012 delades projektstöd ut till engångsprojekt som pågår högst ett år och som har miljöanknytning. HUS fick in 22 ansökningar som behandlades på projektmedelsgruppens möten under april månad.

Mera information om projektstöden och mottagarna ger projektmedelssamordnare Meeri Väänänen på adressen hyy.projectfunds@gmail.com