UniCafeiden asiakkaat aktiivisesti tukemassa HYYn Sambia-hanketta

HYY Ravintolat ja UniCafe-opiskelijaravintoloiden asiakkaat tukivat 1 220 eurolla naisten hyvinvointia Sambiassa vuonna 2013. UniCafeissa kahdesti vuodessa järjestetyn Sambia-päivän tuotolla on tuettu Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan kolmivuotista kehitysyhteistyöhanketta.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan vuosien 2011-2013 Sambia-hanke lähestyy loppuaan ja keskiviikkona 9.10.2013 järjestettiin HYY Ravintoloiden kanssa tämän hankkeen viimeinen Sambia-päivä. Päivän aikana UniCafeissa oli valittavana Sambia-ateria, jokaisesta myydystä Sambia-ateriasta HYY Ravintolat lahjoitti 10 senttiä ylioppilaskunnan Sambia-hankkeelle. Lisäksi UniCafeiden asiakkaat saattoivat halutessaan lahjoittaa hankkeelle valitsemansa summan.

Tämän syksyn Sambia-päivän ateriana oli pähkinäinen kasviscouscous, jonka valitsi 2 171 ruokailijaa. Tämä toi Sambia-hankkeelle 217,10 euroa. Asiakkaiden lahjoituksista hankkeelle kertyi lisäksi lähes 495 euroa, mikä on huomattava korotus kevään 280 euron lahjoitussummaan. Yhteensä vuonna 2013 sambialaisten naisten ja tyttöjen hyväksi kertyi kevään ja syksyn Sambia-päivien kautta 1 220 euroa.

Sambia-hanke on tukenut naisten ja tyttöjen lisääntymis- ja seksuaalioikeuksien toteutumista maan itäisessä provinssissa, missä HYYn paikallinen kumppani Eastern Province Women Development Association (EPWDA) toimii kattojärjestönä kahdeksalle naisjärjestölle. HYYn ja EPWDA:n yhteistyö alkoi jo vuonna 2007, mistä lähtien HYY on tukenut EPWDA:n toimintaa kahden eri hankkeen muodossa.

Nykyinen hanke on kolmivuotisen taipaleensa aikana onnistunut hyvin lisäämään alueen naisten ja tyttöjen tietoisuutta lisääntymis- ja seksuaalioikeuksista. EPWDA on kouluttanut kuuden piirikunnan alueella vapaaehtoisia kouluttajia, jotka jakavat alueensa kyläläisille tietoa työpajojen muodossa. Naisten ja tyttöjen oikeuksien toteutumiseksi hankkeessa on nähty tärkeänä myös miesten ja poikien osallistuminen sekä tietämyksen lisääminen. Hankkeeseen on otettu mukaan myös kylien päämiehet, sillä perinteiset johtajat ja kulttuuriin liittyvät käytännöt saattavat toisinaan haitata naisten lisääntymis- ja seksuaalioikeuksien toteutumista.

Työpajojen lisäksi hankkeeseen ovat kuuluneet myös paikallisilla kielillä pidettävät radio-ohjelmat, joissa nostetaan esille aiheita kuten tasa-arvo, perheväkivalta sekä lisääntymiskysymykset. Uusimpana aktiviteettina hankkeessa on kokeiltu draamatyöpajoja, joissa vapaaehtoisia on koulutettu osallistavan draaman keinoin tuomaan esille lisääntymis- ja seksuaalioikeuksiin liittyviä aiheita yhteisöissään.

Tietoisuuden lisääminen ei ole ollut hankkeen ainoa tulos, vaan myös käyttäytymismallit ovat maaseudun yhteisöissä muuttuneet. Naisten ja tyttöjen sananvalta omista lisääntymisoikeuksistaan on kasvanut, ja pariskunnat hyödyntävät esimerkiksi perhesuunnittelun palveluita aiempaa enemmän.

HYY ja HYY Ravintolat kiittävät lämpimästi kaikkia Sambia-hanketta tukeneita.

Lisätietoja:

HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Arja Kosonen, p. 040 765 2325