UniCafen asiakkaat osoittivat tukensa Itä-Sambian naisille lokakuun Sambia-päivänä

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ja HYY Ravintolat Oy:n yhteistyössä 28.10. järjestämä Sambia-päivä keräsi hienon tuloksen: yli 800 euroa Itä-Sambian naisten ja tyttöjen hyväksi.

Sambia-päivän tuotto käytetään ylioppilaskunnan kehitysyhteistyöhankkeeseen, joka tukee tyttöjen ja naisten lisääntymisterveyden ja elämänlaadun parantamista Itä-Sambiassa. Hanke pyrkii ehkäisemään teiniraskauksia ja lapsiavioliittoja sekä auttaa raskaana olevia nuoria tiedottamalla terveydenhuollon tärkeydestä sekä kannustamalla koulupudokkaita takaisin koulun penkille. Hanketta toteuttaa Sambiassa HYY:n pitkäaikainen yhteistyökumppani Eastern Province Women Development Association eli EPWDA.

Sambia-päivän ateriavaihtoehtoja olivat tuttuun tapaan pähkinäinen kasviscouscous ja sambialainen lihapata. HYY Ravintolat lahjoitti 10 senttiä ostettua ateriaa kohden HYY:n ja EPWDA:n Sambia-hankkeelle. UniCafen asiakkailla oli myös mahdollisuus lahjoittaa kassalla vapaavalintainen summa.

Sambia-päivänä HYY Ravintoloissa myytiin pähkinäistä kasviscouscousta 2 365 annosta ja sambialaista lihapataa 3 068 annosta, jotka tuottivat yhteensä 543,30 euroa. Lisäksi lahjoituksia kertyi 278,85 euroa. Yhteensä Sambia-päivän keräsi siis huikeat 822,15 euroa itäsambialaisten naisten ja tyttöjen hyväksi.

HYYn ja HYY Ravintoloiden yhteistyössä toteuttamaa kehitysyhteistyöateriaa on tarjottu UniCafeissa jo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Ensimmäisen kerran kehitysyhteistyöateriaa päästiin nauttimaan vuonna 1979.

HYY ja HYY Ravintolat kiittävät lämpimästi kaikkia Sambia-päivään osallistuneita ja Sambia-hanketta tukeneita!

Lisätietoja:

HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Arja Kosonen, p. 040 765 2325