Vastuuviestintäkyselyyn vastanneista

Aloitan julkaisusarjan, jossa käydään läpi eri osia kyselymme tuloksista. Luvassa myös pohtivampia näkökulmia tulosten pohjalta. Ensin kyselyn taustoista ja vastaajista.

Vastuullisuusviestintäkysely Lahden seudun yrityksille oli avoinna verkossa ajalla 21.1.-22.2.2021. Projektilla itsellään ei ollut mahdollisuutta muodostaa ja ylläpitää osoiterekisteriä, joten vastaajat kerättiin projektin sidosryhmien viestinnän avulla. Tavoitteenamme oli ennen kaikkea herättää kiinnostusta ja positiivista uteliaisuutta alueen yrityksissä vastuullisuuteen, viestintään ja kestävän kehityksen teemoihin. Emme tähdänneet kattavaan otokseen alueen yrityspopulaatiossa vaan pilotointiin ja yleisen mielenkiinnon kasvattamiseen näissä teemoissa.

Kyselylinkkiä jaettiin vastaajille kumppaneidemme kautta. Kutsu vastaamiseen lähti Lahden Teollisuusseuran jäsenille, Lahden Yliopistokampuksen vastuullisuusaiheisen webinaarin osallistujien ja edelleen heidän verkostojen kautta, Ladecin uutiskirjeen kautta sekä Lahden seudun yrittäjäjärjestöjen, Linkedin-viestinnän ja muun some-viestinnän avulla.

Vastauksia saatiin seuraavasti: Kyselyn on hyväksynyt ja aloittanut 62 vastaajaa. Kaikkiaan 41 vastaajaa on täyttänyt myös taustatiedot. Kyselyn varsinaisten mittarien vastaajamäärä vaihtelee 50 ja 41 välillä.

Kysely rakentui kolmesta osasta: viestinnän maturiteettia arvioivista väittämistä, yrityksen vastuullisuusteemojen ilmentymien – voisi sanoa siis myös ”vastuullisuuden omakuvan” valinnoista sekä väittämistä liittyen kestävän viestinnän painotuksiin ja arvostuksiin yrityksessä. Lopuksi vielä kartoitettiin yrityksen taustatietoja.

Lomakkeen tavoitteena oli olla kevyt mutta riittävä, jotta voidaan arvioida sekä viestinnän että vastuullisuuden ilmentymiä. Pitkissä kyselyissä on aina vaarana vastaajan väsyminen. Samaa on huomattava tässä: osa jätti vastaamisen kesken ja syitä voimme vain arvioida. Verkkokysely yritysvastaajille sähköpostin kautta on tiedonkeruumetodina haastava ja isoja otoksia varten tarvitaan tyypillisesti lukuisia muistutuksia ja isoja postituslistoja. Olen tyytyväinen, että saimme näinkin monta vastausta halutussa ajassa.

Houkuttimena vastaamiseen käytimme viestintäsparrauksen tarjoamista. Halukkaiden kesken on tänään arvottu kahden tunnin vastuuviestinnän sparraus ja voittaja on kontaktoitu. Onnittelut!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.