Tutkimuksessa tarkastellaan koulutus- ja työuraohjauksen hallintaa kunnallisella tasolla. Tavoitteena on kuvata ja analysoida ohjaustyötä tekeviä paikallisia toimijoita, toimijoiden välistä vuorovaikutusta sekä ohjaustyön hallinnoinnin käytäntöjä. Tutkimustehtävässä on kaksi ulottuvuutta, ensimmäinen painottaa valtio–kunta -suhteen kautta rakentuvia poliittisia toimintamahdollisuuksia ja toinen toimintaa kunnassa:
1) Mitkä ovat koulutus- ja työuraohjauksen lainsäädäntöön, rahoitukseen, tavoitteisiin ja arviointiin perustuvat reunaehdot? Miten ohjaustyön hallinta raamittuu paikallisella tasolla?
2) Millainen on koulutus- ja työuraohjauksen kunnallinen toimintamalli?
Tutkimus on yhden keskikokoisen kunnan käsittävä tapaustutkimus. Aineisto muodostuu kunnallisesta, ohjausta käsittelevästä dokumenttiaineistosta sekä ohjaustyön asiantuntijoiden teemahaastatteluista.