Vesiväritekniikoita

Koetimme ryhmässä sekoittaa kolmea eri sävyä violettia. Tämä oli yllättävän

Violetista tuli helposti rusehtavaa.

vaikeaa, mikä on syytä huomioida, jos tekee vastaavaa lasten kanssa.  Värit syntyvät maalatessa vesikuppiin kuin vahingossa, eikä niiden sävyyn tule kiinnittäneeksi huomiota. Maalaustekniikoista pitää varmasti keskustella lasten kanssa ennen kuin aloittaa, ettei tehtävä karkaa käsistä. Sivellin tulisi kastelun jälkeen ”niistää” vesikupin reunassa. Värinappiin sivellintä pyörittelemällä saa eniten väriä siveltimeen, jolloin välttyy jatkuvalta vesikupilla vierailulta ja väri siirtyy varmemmin paperiin eikä vesikuppiin. Värin vaihtuessa sivellin huuhdotaan vesikupissa kunnolla. Eri värejä sekoittamalla

Kuulamaalaus. Pyörivä kuula levittää värin kun alustaa kallistellaan. Maali saisi olla aika paksua että se tarttuu kuulaan hyvin.

muodostetun värin kokeiluun on hyvä käyttää erillistä paperia.

Uutuutena minulle olivat monet vesivärimaalauksen tekniikat, kuten kuivaa-kuivalle, märkää-kuivalle, kuivaa-märälle ja märkää- märälle. Olen niitä varmaan joskus toteuttanut, mutta en tietoisesti. Kaikista tuli hyvin erilainen jälki paperiin. Kokeilimme myös sivellinpainantaa ja kuulamaalausta. Toiset ryhmät mm. laveerasivat ja tekivät roiskemaalausta. Joidenkin ryhmien yhteistyöt olivat hyvin taiteellisia. Tällainen yhdessä taiteen tekeminen onkin hyvä yhdessäolon muoto.

 

Ryhmämme harjoitus vesivärimaalaustekniikoista.
Helposti toteutettava näyttävä tekniikka havainnointipäiväkodista. Lapsi laittoi maalauksen päälle muovikalvon, josta tuli kuivuessa maalaukseen marmorimainen pinta. Syntynyttä maalausta käytettiin taustana, johon leikattiin ja liimattiin lumiukko.
Lapseni tekemä akvaario. Vesi on värjätty elintarvikevärillä. Paperikalat eivät pysyneet hengissä kovin pitkään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *