Safe Exam Browser – suojattu tentti Moodlessa

Moodlessa on mahdollista tenttiä ilman että muu Internet on käytettävissä. Tämä onnistuu Safe Exam Browser –ohjelman avulla. Ilmainen ohjelma pitää asentaa sekä tentin laatijan että tenttijöiden koneelle. Toistaiseksi ohjelma ei ole saatavilla yliopiston ohjelmistojakelusta, joten opettajien pitää pyytää helpdeskiä asentamaan se yliopiston hallinnassa oleville koneille.

Tentaattorin toimenpiteet

Tentaattori tekee Moodleen tentin normaalisti Tentti-aktiviteetilla. Tentin asetusten kohdassa Ylimääräiset rajoitukset suorituskerroissa -> Näytä lisää kohdassa Selaimen tietoturva valitaan Vaaditaan Safe Exam –selaimen käyttöä.

Tentaattori avaa Safe Exam Browser –ohjelman Configuration Toolsin. (Sen voi avata resurssienhallinnan kautta, jos se ei näy suoraan itse ohjelman avaamalla.) Ensimmäisellä sivulla kohtaan Start URL laitetaan tentin osoite. Sivulle määritellään salasana SEB-tiedoston hallinnointiin.

Sivulla kannattaa laittaa myös seuraavat asetukset, ettei SEBin käytöstä tule turhan hankalaa:

Allow user to quit SEB = yes
Ignore exit keys= yes

Navigaation seuraavalla sivulla Config File määritellään, mihin SEBiä käytetään: starting an exam. Avaamiselle määritellään salasana. Asetukset tallennetaan, jolloin niistä muodostuu .seb-päätteinen tiedosto. Tiedosto voidaan Save settings As –painikkeella nimetä uudelleen ja tallentaa esim. työpöydälle.

Opiskelijan tietoon pitää saada sekä .seb-tiedosto että sen avaava salasana. Tiedoston voi esim. liittää Moodlessa tentin aloitussivulle ja salasanan antaa tenttitilaisuudessa.

Safe Exam Browser –ohjelman hallintapuolella on paljon välilehtiä ja asetuksia, mutta perustilanteessa riittävät edellä kerrotut toimenpiteet.

Tenttijä

Opiskelijan koneella pitää olla Safe Exam Browser –ohjelma. Sen voi ladata ilmaiseksi sivulta https://safeexambrowser.org/download_en.html. Jos opiskelija käyttää iPadiä, ohjelman saa ladattua AppStoresta.

Päästäkseen tenttimään tenttijän on avattava .seb-tiedoston linkki saamallaan salasanalla. Salasanaa kysytään kaksi kertaa. Sen jälkeen hänen pitää kirjautua uudelleen Moodleen käyttäjätunnuksellaan. Hän päätyy sivulle, joka on määritelty .seb-tiedostossa. Selainikkunassa näkyy vain kyseinen sivu eikä selaimeen voi avata muita ikkunoita. Opiskelija ei pääse myöskään oman tietokoneensa kovalevylle. Tentin tehtyään opiskelija lopettaa SEB-ohjelman klikkaamalla ruudun oikeassa alalaidassa olevaa kuvaketta.

SEB-tuettu tentti on toistaiseksi käytössä vain HY Moodlen testiversiossa. Jos kiinnostut asiasta, ota yhteyttä: moodle@helsinki.fi

Hanne Heickell
Meilahden Moodle-tukihenkilö