Sosiaaliseen mediaan ei voi vain mennä

Organisaatioiden sosiaaliseen mediaan meneminen ei ole temppu eikä mikään, mutta siellä oleminen on ihan toinen asia. Kiinnostavan sisällön luominen vaatii suunnittelua – sisältöstrategiaa. Verkossa pitää olla myös vuorovaikutteinen. Pelkkä oman asian markkinnointihuutelu tuskin tekee kenestäkään kiinnostavaa. Päällekäyvä mainostaminen käy itseään vastaan ja on sitä paitsi kallista.

Suomalaisittain näyttäisi sille, ettemme ainakaan kovin leveällä rintamalla voi paukuttaa henkseleitämme onnistuneilla somesisällöillä. Maailmanlaajuiset listat ovat myös mielenkiintoisia – miten esimerkiksi Coca-Cola pitää asemansa vuodesta toiseen? Yhtiö on myös tehnyt verkkouudistuksia, joista helmikuun alussa Suomeen tulee kertomaan Coca-Colan kansainvälisen tutkimusosaston johtaja Johan Houben. Uudenlaiseen tapaan suhtautua sisältöihin ja asiakkaisiin voi perehtyä jo etukäteen Vapa Median blogitekstin kautta.

Voimmeko oppia jotain kansainvälisestä suuryhtiöstä? Miksemme. Sosiaalinen media on avoinna kaikille yrityksen toimialasta ja koosta riippumatta. Itseäni jaksaa aina vaan viehättää Vääksyn myllyn Facebook-sivu. Miten erittäin perinteisellä (ja huolestuttavan harvinaisella) alalla saadaan aikaan kiinnostavaa ja viihdyttävää sisältöä suhteellisen pienin resurssein!