Wannabe-visualistin tunnustuksia

Ensimmäistä kertaa Palmenian viestintäkoulutukseen on tuotu graafisen suunnittelun perusteita, ja sekös jos mikä innostaa tällaista wannabe-visualistia.

Otan osaa Palmenian paraikaa käynnissä olevaan Julkaise kaikissa kanavissa -koulutukseen. Taidan olla ryhmässämme jonkin sortin “outolintu”: leipätyöni ei näet ole viestinnässä. Olen projektisuunnittelija, mikä merkitsee moninaisia kiinnostavia työtehtäviä – ja moninaisia haasteita.

Niistä haasteista: Kehittämis- ja hallinnointiroolin lisäksi projektisuunnittelijan tulee hallita ”otona” myös viestinnän kenttä, jossa puolestaan ei olisi yhtään pahitteeksi ymmärtää julkaisemisen ja graafisen suunnittelun perusteita. Ihanteellista olisi, jos syntymälahjana sattuisi olemaan visuaalista silmää.

Kutsuin itseäni wannabe-visualistiksi. Vähän taustaa: Hyppäsin muutama vuosi sitten työni ja työyhteisöni innoittamana viestinnän ja julkaisemisen maailmaan – jotenkin se maailma alkoi vain vastustamattomasti vetää puoleensa. Yritän myös kovasti pysytellä ajan tasalla sosiaalisen median virtauksista. Siinä kotijoukoilla on suuri merkitys: mikään ei pidä keski-ikäistä paremmin ajan hermolla kuin nokkela teini-ihminen, jonka älypuhelimen käyttötaito ja -nopeus on ihan toisissa sfääreissä kuin meikäläisellä. Ja minäkin sentään väitän olevani melko edistyksellinen…

Mutta mutta… se visuaalisuus! Onko kenellekään muulle käynyt näin: Teet esitettä. Tekstit ovat ihan peruskauraa, ne on helppo tekaista. Keskustelet kuvituksesta graafikon kanssa, toimitat ehkä valokuvia. Graafikko tekee luonnoksen esitteestä. Se on mielestäsi periaatteessa ihan ok, mutta ”se jokin” siitä puuttuu. Jokin visuaalinen elementti, joka tekisi siitä täydellisen, herkullisen, houkuttelevan. Mikä se on, sitä et osaa määritellä. Kaipaat estetiikkaa, visuaalista tyylikkyyttä, mutta et kykene saamaan silmiesi eteen selkeää kuvaa siitä, mitä tavoittelet, saati, että pystyisit sanoittamaan ajatuksesi graafikolle. Lopulta esite painetaan sellaisena kuin graafikko on sen alun perin suunnitellut.

Voi miksi, miksi visuaalinen mielikuvitukseni loppuu aina kesken?! Julkaisukoulutus, tule apuun!

Kuosmanen PaiviKirjoittajana suunnittelija Päivi Kuosmanen
Palmeniasta, Julkaise kaikissa kanavissa -kurssilainen