Säätöä, tavoitteita ja kilpajuoksua

Nyt kun VR-mökit olivat edistyneet yli odotusten, heräsi toivo siitä, että ne saattaisivat valmistua joka syksyiseen Kumpulan kampuksen Tiedebasaari-tapahtumaan, jossa eri oppiaineet esittelevät toimintaansa uusille opiskelijoille. Tiedebasaarin ajatus on tutustuttaa uudet tulokkaat kampuksen opintotarjontaan, jotta ei syntyisi niin vahvoja siiloja, joiden reunojen yli ei kurkita. Samalla osastoilla ja oppiaineilla on oiva tilaisuus houkutella tulevia opiskelijoita harkitsemaan sivuaineita kampuksen omasta tarjonnasta.

Viime vuonna esittelimme juuri valmistunutta VR-aineistoa Hyytiälän metsäntutkimuslaitoksen maastosta, mutta silloin tarvitsimme siihen erillisen luokan, jossa demota toimintaa. Nyt oli toiveissa, että VR-mökit voitaisiin koeponnistaa ja esitellä kampukselle, jos vain kaikki saataisiin valmiiksi ajoissa 29.8. mennessä.

Loppuvalmistelusta tulikin melkoinen kilpajuoksu. Kun sähkömiehet olivat poistuneet ja urakka valmis, niin huomasin, että yksi ehdottamani isohko muutos oli jäänyt kirjaamatta piirustuksiin, jotka sisustusarkkitehti oli lähettänyt minulle tarkastettavaksi. Mökin rakenteisiin tuli muutoksia, koska ne päätettii rakentaa paikan päällä pajalla tapahtuvat moduulirakentamisen sijaan. Samalla jotkin kohdat suunniteltiin toisin ja niitä tuijottaessani en huomannut, että sivuseinälle lisätyn tietokonetelineen alle kaavailemani pistorasiat sekä verkkopistokkeet puuttuivat valmiista lopputuloksesta. Kaikki sähköt oli vedetty nätisti rakenteiden sisään ja nyt niitä pitäisi vielä säätää. Harmillista, mutta välttämätöntä, sillä pintavetona vedetyty jatkojohdot tuntuivat ajatuksena kauheilta, vaikka sisustusrakkitehdin mielestä ne olisivatkin olleet ihan ok.

Eli kaksi isoa asiaa pitäisi saada valmiiksi, ennen kuin Tiedebasaari-päivä olisi täällä. Sähköjä tarvittaisiin lisää ja näytöt sekä johdotukset pitäisi asentaa. Ei mikään ihan pieni juttu, sillä mitään täydellistä suunnitelmaa niiden konkreettiseen toteuttamiseen ei ollut.

Siispä soitto perään samaan firmaan, joka oli sähköt vetänyt. He olivat tehneet hyvää työtä ja jos tilaaja olisi ollut ajan tasalla, niin kaikki olisi tullut valmiiksi kerralla, mutta tällä kertaa ei käynyt niin.