Välitapaamisessa jaettiin kokemuksia ja pohdittiin mentoroinnin vastuullisuutta

Ryhmät välitapaamisessa
Mentorit kokoontuivat pöytäryhmiin välitapaamisessa Tiedekulmassa.

Ryhmämentorointiohjelman mentoreiden välitapaamisen myötä kausi 2019–20 tuli puoliväliinsä.

Helmikuun lopulla mentorit kokoontuivat Tiedekulmaan keskustelemaan kuluneesta kaudesta. Ohjelmassa oli kokemusten vaihtoa ensimmäisistä ryhmätapaamisista sekä hyvien käytäntöjen jakamista.

Tapaamisen alussa kuultiin urapalveluissa työskentelevän uraohjauksen asiantuntijan Leena Itkosen puheenvuoro siitä, miten yliopistossa tuetaan opiskelijoiden urasuunnittelua nyt ja tulevaisuudessa. Itkonen valotti muun muassa työelämäkurssien, harjoitteluiden, portfoliotyöskentelyn ja uratapahtumien merkitystä opiskelijoiden urasuunnittelulle. Yksi tärkeä työkalu tähän on myös ryhmämentorointi.

– Meillä urapalveluissa ollaan siirtymässä uuteen teoreettiseen viitekehitykseen, jossa uravalmiuksia hahmotetaan opintoaikana karttuvien viiden eri pääoman avulla. Pääomien alle linkittyvät muun muassa verkostoituminen, alan toimijoihin tutustuminen, erilaisten organisaatioiden kulttuurikoodien hahmottaminen ja urasuunnittelu, joissa kaikissa mentoroinnilla voi olla ihan keskeinen rooli, totesi Itkonen

Leena Itkosen puheenvuoro.
Välitapaamisessa kuultiin uraohjauksen asiantuntija Leena Itkosen puheenvuoro.

ENSIMMÄISISSÄ TAPAAMISISSA MONENLAISIA KÄYTÄNTEITÄ

Yleinen tunnelma ryhmien tapaamisista oli hyvä. Mentorit kiittelivät aktoreiden aktiivista ja innokasta asennetta mentorointiin. Toisaalta keskusteltiin myös siitä, että mentoroinnin pariin saattavat ylipäätään hakeutua kaikkein aktiivisimmat opiskelijat – haasteena on saada innostettua mukaan myös heidät, jotka eivät hakeudu omatoimisesti mentoroinnin kaltaisen toiminnan pariin.

Moni mentori koki roolinsa lähinnä keskustelun luotsaajaksi, sillä ryhmissä on ollut opinnoissaan tai urallaan pitkälle edenneitä opiskelijoita. Näissä tapauksissa ryhmämuotoisen mentoroinnin vahvuus, aktoreiden keskinäinen vertaistuki, on korostunut.

Nyt kolmatta kautta käytössä ollut mentoroinnin työkirja on myös koettu toimivaksi.

– Työkirja on toiminut hyvänä tukilinkkinä tapaamisten suunnitteluun, eräs mentoreista kiitteli.

Ryhmäkuvaa lisää.

Aiempien vuosien tapaan käytännön toteutustavat mentorointitapaamisissa ovat vaihdelleet. Osa ryhmistä oli vieraillut esimerkiksi mentorin työpaikalla, kun osassa oli keskitytty keskusteluihin urasta ja työnhausta. Sisällöt perinteikkäästi vaihtelevat ryhmien itseasettamien tavoitteiden perusteella.

TEEMOJA TYÖNHAUSTA URAPOHDINTOIHIN JA MENTOROINNIN MERKITYKSEEN

Useiden ryhmien tapaamisissa keskustelut ovat liikkuneet tärkeissä perusteemoissa: mikä on ura ja miten sellaiselle pääsee? Miten verkostoja voi luoda? Miten työnhakuun kannattaa suhtautua?

– Aktoreita kiinnostaa, kuinka niin sanotusti saadaan jalka oven väliin työelämässä, pohti yksi mentoreista.

Urapalveluiden Johanna Ruhanen muistutti tapaamisessa, ettei kaikki työnhakuun liittyvä opastus ole suinkaan mentorin harteilla.

– Opiskelijoille on tarjolla esimerkiksi urapalveluissa tuotettu Työnhaun opas ja useita työnhaku- ja LinkedIn-teemaisia työpajoja. Näistä myös pyrimme viestimään opiskelijoille aktiivisesti, hän totesi.

Mentorit ovat kokeneet saavansa tapaamisista itsekin paljon.

–  Olen saanut suoraan aktoreiltani palautetta oman työnkuvani vaikuttavuudesta, jota ei ehkä itse osannut aiemmin ajatella samalla tavalla, kommentoi yksi tapaamiseen osallistuneista mentoreista.

Ymmärrys on lisääntynyt myös siitä, mitä mentorointi käytännössä on, ja toisaalta oma mukana olo on inspiroinut myös mentoreiden omia kontakteja lähtemään mukaan vastaavaan toimintaan.

– Tärkeänä oivalluksena on tullut se, ettei mentorointi ole pelkkää vapaa-ajan toimintaa, vaan siihen liittyy myös vastuuta siitä, millaisen kuvan työelämästä antaa. Siihen on syytä suhtautua vakavasti, eräässä pöydässä pohdittiin.

Panorama-kuva ryhmistä.

KEVÄÄN TAPAAMISET JA OHJELMAN PÄÄTÖSTILAISUUS SIIRTYVÄT VERKKOON

Ryhmämentorointiohjelma jatkuu keväällä ryhmien omilla etätapaamisilla. Ohjelma päättyy 18.5.  yhteiseen päätöstilaisuuteen, joka pidetään epidemiatilanteen vuoksi verkon välityksellä. Ohjelmaan haetaan uusia mentoreita taas alkusyksystä, ja opiskelijat pääsevät hakemaan aktoreiksi viimeistään lokakuussa 2020. Pysy kuulolla!

Teksti ja kuvat: Miika Mertanen