Materiaalit

Tälle sivulle kokoamme kevään 2019 aikana erilaisia luonnon monimuotoisuuteen liittyviä tehtäviä sekä muita metsätehtäviä.

Kevätkeräily

Lähtekää retkelle ja tulostakaa mukaan kevätkeräily! Asiat voi myös listata esimerkiksi paperille tai puhelimeen, jos tulostinta ei ole saatavilla.

Listaa voi varioida ryhmässä esimerkiksi kisaamalla, kuka löytää kaikki tai kuka löytää listatut asiat nopeiten.

Iloisia löytöretkiä!

Aistiretki

Lähtekää viettämään Metsäretkipäivää aistiretken merkeissä! Tämä retkisuunnitelma vaatii vain vähän ennakkovalmisteluita. Mukaan tarvitsette narua, eväät sekä muistiinpanovälineet.

Pdf-tiedostosta löydätte retkikartan ja rastitehtävien tarkemmat ohjeistukset.

Ulkona oppimisen turvallisuusohjeet voi kerrata  OAJ:n ja Lyke-verkoston kokoamasta muistilistasta.

Kevään tähti – Pedagoginen ulkopeli

Kevään tähti on pihapeli, jossa harjoitellaan muun muassa kasvilajintunnistusta, kasvien kasvutekijöitä ja opettajan valitsemia muita opeteltavia taitoja, vaikkapa kertotaulua. Lautapelien pihapeliversiot on alunperin kehittänyt Suomen latu. Kevään tähti pohjautuu Suomen ladun Afrikan tähti -pihapeliin ja sen on kehittänyt Ulko-opet ry:n Ulla Myllyniemi. Ohje on tehty yhteistyössä Suomen lasten metsäretkipäivän kanssa.

Kevät kun kutkuttaa nenänpieltä, niin pulpetissa istuminen hiertää mieltä. Mitäs jos lähdetään pihalle ja ulos, voi olla parempi oppimistulos! Oppia kun voi myös kuusen alla – tutkia, etsiä maailmalla. Samalla saa ulkona riemusta pomppia, kun linnut lyö oksalla sopivaa komppia! Tehdään kaikki yhdessä retki, solmitaan lapsille muistojen hetki.

 

Miksi lähteä lasten kanssa metsään?

Metsä tarjoaa erityisesti ympäristöoppiin tärkeän oppimisympäristön, mutta metsässä voi toteuttaa minkä tahansa oppitunnin sisältöjä. Erityisen hyvin metsä toimiikin oppiainerajat ylittävässä opetuksessa!

Lasten ulkona liikkuminen on monella tapaa tärkeää. Ulkona liikkuessa aistit kehittyvät. Opitaan katsomaan kauas ja lähelle. Herkistytään kuulemaan monenlaisia ääniä ja äänenlähteitä. Mistä kuuluu suhinaa, rahinaa, koputusta tai luritusta? Tuntoaisti pääsee myös töihin, sillä luonnossa voi tarttua, sivellä, kokeilla tai tunnustella paljon erilaisia pintoja ja materiaaleja. Miltä sammal tuntuukaan, miltä tuntuu tupasvilla? Ja entäs luonnon tuoksut! Hajuaisti pääsee koetukselle, sillä tuoksujen kirjo etenkin keväällä voi olla huumaava.  Epätasaisella tallustellessa myös tasapainoaisti joutuu hyvälle koetukselle.

Metsässä opitaan siis muun muassa havaintojen tekemistä ja lajituntemusta. Lisäksi metsäluonto tarjoaa elämyksiä, kokemuksia ja kehittää luontosuhdetta! Metsässä liikkuminen virkistää ja voi tuoda apua muun muassa keskittymisen pulmiin. Metsässä touhutessa yhteistyötaidot pääsevät kehittymään. Opetussuunnitelman mukaisesti opetuksen tulisi tapahtua myös koulun ulkopuolella ja luonnossa.

Ei auta, että me opettajat ja vanhemmat osaamme liikkua luonnossa. Jokaisen sukupolven on uudestaan opittava liikkumaan luonnossa. Opittava metsän lajit, elinympäristöt, äänet, tuoksut ja maut. Kaikkein tärkeintä kuitenkin lienee, että metsässä voi halutessaan vähän remuta, tai olla vaan ja hiljentyä. Kokea iloa, onnea ja hyvää mieltä.

Metsään ja luontoon lähteminen on helppoa, mielekästä ja elämyksellistä. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon muutama seikka. Sivuiltamme löydät vinkkejä, joilla pääset alkuun. Tutustu myös metsäretkiresepteihimme, valmiisiin ja helposti omiin tarpeisiin muokattavissa oleviin tuntisuunnitelmiin!