Kaarnalaivojen rakentelu

Perinteisten kaarnalaivojen rakentelu ja niiden uittaminen vedessä kuuluu ehdottomasti kevääseen. Kun lumi sulaa ja vesi alkaa virtaamaan puroissa ja joissa, kaarnalaivat suorastaan vaativat päästä seilaamaan! Samalla opitaan paljon vedestä, puista sekä kellumisesta.

Tarvitset:

  • lasten puukon (tylppä kärki)
  • kaarnaa
  • tuohta/puun lehden/wc-paperin palan
  • puutikun

Työvaiheet

  1. Vuole kaarnan pala puukolla veneen malliseksi.
  2. Pyöritä puukolla kaarnan keskelle reikä puutikkua varten. Puutikusta tulee veneen masto.
  3. Vuole puutikun toinen pää teräväksi.
  4. Muotoile tuohi sormilla tai puukolla sahaten purjeen malliseksi.
  5. Tee puutikulla purjeeseen kaksi reikää ja pujota puutikku purjeeseen.
  6. Kiinnitä masto purjeineen veneeseen.
  7. Vau! Kaarnalaiva on valmis!

Toimintaa metsäretkille ja kouluun ennen ja jälkeen kaarnalaivojen rakentelun

  • Kaarnalaivojen rakentelu metsäretkellä sopii hyvin kevään merkkien ihmettelyyn. Metsäretkellä voi tarkkailla lumien sulamista ja pohtia, mitä alkaa tapahtua puroissa ja joissa lumien sulatessa.
  • Veden virtaamista voi tutkia syvällisemminkin. Metsään voi lähteä etsimään puroja ja samalla pohtia seuraavia kysymyksiä: Miksi vesi liikkuu? Mistä vesi tulee? Miltä vesi tuntuu? Miksi vesi on kylmää? Veden virtausta voi lähteä myös seuraamaan tai kotitehtävänä voisi olla yhdessä vanhempien kanssa metsäretkellä lähteminen, jossa seurataan yhtyykö metsän puro jossain vaiheessa suurempaan veteen, jokeen tai mereen?
  • Purojen virtauksia tarkkaillessa voi myös tutkia, meneekö virran mukana esimerkiksi roskia tai lehtiä. Miksi ne kelluvat eivätkä uppoa pohjaan? Koululla/päiväkodilla/kotona voisi jatkaa aihetta tutkimalla, minkälaiset esineet uppoavat esimerkiksi ämpäriin, jossa on vettä, ja minkälaiset esineet kelluvat. Kelluukohan kaarna?
  • Seuraavalla metsäretkellä etsitään, mistä se kaarna onkaan peräisin. Ah, puunrungostapa tietenkin! Yritetään tunnistaa puu ja katsotaa luupilla, miltä runko näyttää läheltä. Liikkuuko pinnalla mitään? Entä mikä on kaarnan tehtävä puunrungon ympärillä? Lisää tietoa kaarnasta haetaan koulussa/päiväkodissa/kotona internetistä ja kirjoista.
  • Kaarnaan tutustumisen jälkeen alkaa odotettu kaarnalaivojen työstäminen. Pohditaan yhdessä, millaisia veneet voisivat olla ja katsotaan netistä kuvia kaarnalaivoista. Lapset piirtävät ja suunnittelevat omat veneensä. Lähdetään metsään hakemaan materiaalit veneeseen ja askarrellaan veneet metsässä. Erityisen tärkeää on käydä yhdessä läpi, miten puukkoa käytetään. Valmiille veneille annetaan nimet ja ne kuvataan ja laitetaan kuvat portfolioon
  • Sitten lähdetään purolle testaamaan kaarnalaivoja. Jännää! Laitetaan veneet rauhassa puroon yksitellen ja sopivat matkan päähän astetaan laituri (esimerkiksi pitkä keppi poikittain puroon), johon veneiden matka pysähtyy. Sekuntikellon kanssa voi myös testata, kenellä on nopein vene. Veneiden kanssa voi pitää myös ryhmäkilpailuja tai laittaa kaikki veneet samaan aikaan puroon. Mitä sitten tapahtuu?
  • Lopuksi voidaan pitää koulussa/päiväkodissa kaarnalaivanäyttely sekä venekilpailun tulosten julkistamistilaisuus. Teemasta on luonteva siirtyä isompien veneiden ja laivojen tutkimiseen. Retki satamaan, mitähän ajatuksia siellä syntyy?

Idean kehittäjä: Jonita Kärkkäinen

Idean muokkaaja: Alma Holm