Metsäretkiresepti: Miltä metsä tuntuu, näyttää ja kuulostaa?

Aistiretki metsään

Aistiretkellä tutustutaan  metsään eri aistien kautta. Retki on testattu 2.-luokkalaisten kanssa, mutta soveltuu muunkin ikäisille kohderyhmälle sovitettuna.

Mukaan tarvittavat välineet:

• 3 filmipurkkia tai vastaavaa täytettynä / pienryhmä
  • valokuvakehys tai vastaava (ilman takaosaa) / pari
  • eväät
  • (istuinalustat)
  1. Mennään metsään
    • Metsän ei tarvitse olla suuri. Kaupunkialueiltakin saattaa löytyä pieniä metsiköitä, jotka riittävät aistiretken kaltaiseen luontotarkkailuun.
  1. Tutustuminen alueeseen ja alkuleikki (noin 20 minuuttia)
    • Käydään läpi toimintatavat
      • alueen rajat
      • miten kauas saa mennä itsenäisesti
      • luonnon kunnioittaminen (ei häiritä eläimiä, revitä kasveja tai roskata)
      • lyhyesti, mitä metsässä saa tehdä (leikkiä, nauttia, tarkkailla, kuunnella, syödä eväitä…)
    • Alkuleikki: puu- ja kivihippa: Hipat ottavat muita kiinni. Jätetyt voivat valita, jähmettyvätkö kiveksi (kyykkyyn) vai muuttuvatko puuksi (kädet ylhäällä). Kiveksi jähmettyneet voi pelastaa hyppäämällä kiven yli pukkihypyllä ja puuksi muuttuneet joko halaamalla tai kiertämällä puun juosten.
  1. Aistirastit pienryhmissä

Tehtävät voi suorittaa vapaassa järjetyksessä. Maku kannattaa kuitenkin jättää viimeiseksi.

• Haju

Kolmeen filmipurkkiin tai vastaavaan (läpinäkymättömään) purkkiin on laitettu jotain luontoa (esim. havuja, ruohoa, sammalta, mutaa, lehtiä, marjoja jne.). Ohjaaja antaa ryhmäläisten vuorotellen haistaa purkista näkemättä sen sisältöä. Kun kaikki ovat haistaneet, voidaan joko vuorotellen arvuutella purkin sisältöä tai ryhmäläiset voivat yksin tai pareittain haistella luontoa ympärillään ja mennä sellaiseen paikkaan, jossa tuntevat saman hajun (esimerkiksi havupuun oksan viereen). Lopuksi ohjaaja kertoo, mitä purkissa oli. Käydään läpi kaikki purkit samalla tavalla.

• Näkö

Jakaudutaan pareihin ja jokainen pari saa valokuvakehyksen. Tarkoituksena on löytää kehyksen avulla luonnosta kiinnostavia kohtia, kauniita maisemia, värejä ja yksityiskohtia, eli luonnon omia taideteoksia. Ohjaaja pyytää pareja etsimään luonnosta aina yhden asian kerrallaan (esimerkiksi ”etsikää jotain, jossa värit ovat pääosassa” tai ”etsikää jotain kaunista”). Tehtävänannon jälkeen parit etsivät luonnosta sopivan kohdan ja kehystävät sen kehyksellä. Jos kehyksen voi jättää paikoilleen, tehdään niin, mutta kehystettävä asia voi olla myös esimerkiksi maisema. Kun kaikki parit ovat löytäneet jotain kehystettävää, käydään kaikkien taideteokset läpi. Tehdään muutamia erilaisia tehtävänantoja ja parit voivat itsekin keksiä, minkälaisia asioita haluaisivat kehystää. Kehystetyistä taideteoksista voi ottaa myös valokuvia.

• Tunto

Ohjaaja pyytää retkeläisiä etsimään luonnosta esimerkiksi jotain sileää / karvaista / kovaa / pehmeää / karheaa jne. Retkeläiset etsivät jonkin tuntuista luontoa aina yksi kuvaus kerrallaan, esimerkiksi ensimmäiseksi jotain karheaa. Käydään yhdessä läpi, mitä kukin on löytänyt.

• Kuulo

Kokoonnutaan istumaan piiriin. Kuuntelemista voi harjoitella monella eri tavalla. Ensin voidaan silmät kiinni kuunnella yleisesti noin minuutin ajan, mitä ympäriltä kuuluu. Tämän jälkeen käydään yksitellen läpi, mitä ääniä kuultiin. Ensimmäisen kuuntelukierroksen jälkeen voidaan keskittyä sellaisiin ääniin, joita ei ensimmäisellä kierroksella kuultu. Käydään jälleen läpi ryhmäläisten havainnot. Viimeisellä kierroksella voidaan kuunnella, mikä ääni kuuluu hiljaisimpana ja mikä kovimpana. Käydään havainnot lopuksi läpi. Omia kuuntelukohteita voi keksiä tarpeen mukaan. Jos kuunteluharjoituksen haluaa enemmän vuorovaikutusta, voi ryhmä kuunnella metsän ääniä silmät auki siten, että kaikki ovat hiljaa, mutta aina kun kuuluu uusi ääni, nostetaan sormi pystyyn. Lopuksi keskustellaan kuulluista äänistä.

• Maku

Pohditaan ryhmässä, mitä metsän antimia kukin on syönyt ja onko niitä sillä hetkellä metsässä tarjolla. Mietitään myös, milloin metsän antimia ei ole syytä maistella. Mahdollisuuksien mukaan voidaan maistella jotain löytyviä marjoja tai vastaavia. Lopuksi rakennetaan makuaistin kautta aasinsilta eväisiin ja kokoonnutaan muiden ryhmien kanssa syömään eväitä.

1. Eväät!
    • syödään eväät
    • hetki vapaata oleilua
    • siivotaan roskat (myös aikaisempien retkeilijöiden jättämät roskat!)

Iloista aistiretkeä!

Retken ideoivat vuoden 2016 metsäretkipäivää varten Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijat.