Hieronta – rentoutusta sekä lääkkeetöntä kivun- ja sielunhoitoa!

Haaveiletko hierontaan menemisestä? Onko viime käynnistäsi kulunut jo aikaa? Ehkä käyt jo säännnöllisesti. Oli niin tai näin, hieronta on yleisesti ottaen meille kaikille hyväksi monesta eri syystä – sekä fyysisesti että henkisesti. Pyysimme hieroja Joni Askolaa kirjoittamaan, mistä hieronnassa oikeastaan on kyse ja miten sinä voit siitä hyötyä.

”Hieronta voidaan räätälöidä jokaiselle sopivaksi.” 

Hieronta on pehmytkudoksiin; eli ihoon, lihaksiin, lihaskalvoihin, jänteisiin ja nivelsiteisiin, kohdistuvaa hoitoa eri tekniikoin käsin tehtynä. Siitä hyötyvät niin urheilijat, paljon istuvat, kivuista kärsivät kuin rentouttakin hakevat. Kaikille siis jotain!

Suuri osa tuki- ja liikuntaelimistön kivuista johtuvat lihastasapainon häiriöistä, jotka ovat usein toiminnallisia. Hieronta auttaa tehokkaasti kireiden lihasten hoidossa, mutta heikkojen lihasten vahvistamiseen hieronta ei auta. Hieroja voi antaa neuvoja vahvistaviin liikkeisiin.

Useissa kiputiloissa hyvän hoitotuloksen saamisessa myös asiakkaan on itse aktivoituva liikkumaan.”

Ammattitaitoinen hieroja osaa neuvoa asiakkaalle, milloin tämän olisi käännyttävä esimerkiksi fysioterapeutin, osteopaatin, personal trainerin tai lääkärin puoleen.

Hieronta ja kosketus saa aikaan niin sanottujen hyvän olon hormonien erittymistä ja aktivoi elimistön omia kipuja vähentäviä mekanismeja. Hieronta on siis hyvä lääkkeetön kivun hoito. Ei myöskään tule aliarvioida hieronnan tuomaa rentouttavaa vaikutusta.

”Ei ole mitään väärää joskus vain maata ja rentoutua kiireettömästi.”

Kropan ei tarvitse siis olla todella kipeä ennen kuin hierontaan viitsii mennä. Kivun tuottaminen ei ole ikinä hieronnan itsetarkoitus, vaan tuntemuksen pitäisi tuntua enintään ”makeana kipuna”. Muutoin menetetään rentouttava ja kipua lievittävä vaikutus.

Milloin hierontaan?

”Hieronta kaikille ihmisille kerran viikossa olisi varmasti hyväksi, mutta kuinka monelle tämä on mahdollista?”

Usein kysytään kuinka usein pitäisi käydä hieronnassa. Tähän on melkein yhtä monta vastausta kuin on ihmisiäkin. Ihmisten fyysinen aktiivisuus, ruumiinrakenteet, luonteenpiirteet, elämänvaiheet, kudostyypit, taloudelliset resurssit jne. ovat aina erilaisia.  Paras vastaus tähän onkin, että tule silloin hierontaan kuin siltä tuntuu! Hierontaa kannattaa kokeilla rohkeasti ja mieluummin ajoissa, kuin myöhemmin, etenkin jos et ole koskaan kokeillut – hieroja osaa arvioida tilanteesi ja suositella juuri sinulle sopivan ”hoitosuunnitelman” ja hoitovälin siitä eteenpäin, jos niin tahdot.

Hieronnan hyötyjä pähkinänkuoressa

  • Kaikille ihmisille hieronnasta on mun muassa seuraavia hyötyjä
    • rentoutuminen: saat aimoannoksen hyvän olon hormoneja.
    • stressin ja psyykkisen jännittymisen lievittyminen: kun mieli rentoutuu, kehokin rentoutuu ja toisin päin.
    • fyysisen kivun lievittyminen: säännöllinen hieronta voi pitää kivut loitolla.
    • toimintakyvyn parantuminen: kun liikkuvuus paranee ja jumit aukeavat, ”eläminen helpottuu”.
    • aineenvaihdunnan tehostuminen: saat nesteet kiertoon kehossasi.
    • oman kehon hahmottaminen parantuu.
  • Istumatyöntekijöille hieronta toimii loistavasti muun muassa
    • jännityspäänsärkyjen hoitona sekä
    • ryhtiongelmien korjaajana ja ennaltaehkäisijänä.
  • Aktiiviliikkujille, kuntoilijoille ja urheilijoille hieronta tuo muun muassa seuraavia hyötyjä
    • palautumisen nopeutuminen,
    • lihakset tulevat vastaanottavaisemmiksi treenille ja
    • loukkaantumisriski pienenee.

Milloin EI voi tulla hierontaan?

Jos sinulla on jokin seuraavista, oireista tai sairauksista, ei hierontaa suositella lainkaan.

  • akuutit infektiot
  • akuutit pehmytkudosvammat (myöhemmin voi tulla hoitoon)
  • kasvaimet
  • laskimosairaudet
  • reumojen aktiivivaiheet
  • tai krapula!

Teksti: Joni Askola joni_askola_blogi

Joni toimii UniSportilla hierojana ja on hierojan koulutuksessaan erikoistunut kivun hoitoon. Joni myös opiskelee parhaillaan liikuntalääketiedettä Itä-Suomen yliopistossa. Jonin tavoitat tällä hetkellä hierontapöydän takaa. Jonin huoltoon pääset täältä.

 

UniSport vinkkaa!
Kehon ja mielen huoltoon, rentoutumiseen ja kiputilojen hoitoon: Hierontapalveluita.
Paranna liikkuvuutta ja voimaa, huolehdi kehosta ja mielestä: Keho ja mieli -kursseilla tai kehonhuolto-kursseilla.

Leave a Reply

Your email address will not be published.