Viisi vinkkiä kuntosaliharjoittelun aloittamiseen

Kuntosalille lähteminen voi tuntua jännittävältä, jos viimeisestä salikäynnistä on kulunut vuosia tai kuntosaliharjoittelu on ihan uusi kiinnostuksen kohde. Mistä kannattaa ylipäätänsä aloittaa ja miten liikkeet suoritetaan turvallisesti ja tehokkaasti? Vasta-alkajan on hyvä lähteä liikkeelle esimerkiksi kuntosalistartti-kurssilta, jossa aloitetaan perusasioita ja tutustutaan laitteisiin. Kurssilla käydään läpi omatoimiseen harjoitteluun sopiva perusohjelma koko keholle.

Kuntosalistarttien lisäksi UniSport tarjoaa esimerkiksi pienryhmävalmennusta ja räätälöityjä kuntosaliohjelmia.

Muutaman perusjutun muistamalla pääset kuitenkin jo hyvään alkuun. UniSportin liikuntasuunnittelija ja -ohjaaja Jassi Koskimies vinkkaa viisi asiaa, jotka on hyvä huomioida, kun suuntaat kuntosalille.

  • Ajoita ensimmäiset kuntosalitreenisi siten, että paikalla on henkilökuntaa opastamassa tarvittaessa. UniSportin maksuttomat opastus- ja neuvonta-ajat löydät liikuntalukujärjestyksestä.
  • Lämmittele hyvin ennen harjoitusta – 10 minuutin lämmittely aerobisella laitteella nostaa sykettä ja herättää sydän- ja verenkiertoelimistösi, sekä lämmittää lihaksesi harjoitusta varten.
  • Aloita harjoittelu kevyillä painoilla – näin totutat lihashermojärjestelmäsi liikkeisiin turvallisesti.
  • Lihaskuntoharjoittelu on helppo aloittaa kuntosalilaitteilla. Siirry vapaisiin painoihin, kun laiteharjoittelu tuntuu tutulta ja turvalliselta.
  • Oikea suoritustekniikka on kaiken a ja o. Pyydä rohkeasti apua tekniikkasi parantamiseen henkilökunnalta.

Sitten vain rohkeasti salille kokeilemaan! Jos Kurssi-ilmoittautumisen ja lisätiedot löydät täältä.

1 thought on “Viisi vinkkiä kuntosaliharjoittelun aloittamiseen

  1. Hei,

    olisi niin mukavaa, jos meillä täällä Viikissä olisi kuntosali kuten ennen!!!
    Kynnys lähteä toiselle kampukselle on suuri. Jos sali olisi lähellä, siellä voisi piipahtaa ruokatunnilla tai työpäivän jälkeen.
    Vanhalle yliopiston työntekijälle olisi niin tärkeää ja hyvinvointia lisäävää pitää huolta itsestä. Myös työssä jaksamiseen lihaskunnolla on suuri merkitys.

Leave a Reply

Your email address will not be published.