Muutos YouTube-videoiden upotusasetuksiin Moodlessa

Moodlessa tehtiin syyskuun alussa pieni uudistus YouTube-videoiden linkitystä koskien. Monet opettajat ovat toivoneet niin sanottua videolinkkien automaattiupotusta Moodleen. Kun YouTube-videon esityslinkin kopioi nyt Moodleen kurssin etusivulle, aineistoon tai aktiviteettiin ja tekee videon url-osoitteesta linkin (tekstieditorin ketju-kuvakkeella), se näytetään suoraan Moodlessa upotusikkunassa. Opiskelijat voivat siis katsoa videon suoraan Moodlesta käsin ilman että heidän tarvitsee siirtyä ulkopuoliseen palveluun. Myös opettaja pääsee helpommalla, kun ei enää tarvitse lisätä videon upotuskoodia html-näkymässä, jotta videot saa upotettua.

Aina videoiden upotus ei ole toivottua, jos opettaja laatii opiskelijoilleen esimerkiksi pidemmän linkkilistan, jossa on videoaineistoja ja muitakin aineistoja listana. Tällöin halutaan yleensä lisätä vain verkkolinkki videoon, ei automaattiupotusta. Automaattiupotuksen saa pois päältä joko kurssikohtaisesti tai aineistokohtaisesti multimedia-suodattimia hallinnoimalla. Upotuksen pois käytöstä ottaminen on siis opettajan työkaluissa, opiskelija ei pysty itse tätä hallinnoimaan. Toinen vaihtoehto kiertää automaattiupotus on lisätä kurssin etusivulle uusi aineisto tyyppiä “verkko-osoite”. Verkko-osoitteella luotua YouTube-videon linkkiä ei upoteta automaattisesti!

Päivitetyt ohjeet videoiden upotukseen liittyen löytyvät opettajan oppaasta. Muista videopalveluista tulee edelleen kopioida videoiden upotuskoodi Moodleen eli toiminnallisuus on saatavissa Moodlessa vain YouTube-videoille. Helsingin yliopiston omassa UniTubessa oleville videoille on olemassa omat ohjeensa, kun UniTube-lataamoon lisättyjen videoiden halutaan näkyvän Moodle-kursseilla.

Ota yhteyttä ok-moodle (ÄT) helsinki.fi, mikäli sinulla on asiasta tarkempaa kysyttävää.