Arkea erityisoloissa

Vaihtokohde: Wollongong, Australia
Vaihtoaika: 5 kk
Saapumispäivä: 12.2.2016

Arki matkalla tai matkan arki – mikä ristiriita. Alle puolen vuoden vaihdossa sitä on koko ajan matkalla, koko ajan etsimässä uusia paikkoja. Jonkinlainen rytmi kuitenkin löytyy – jonkinlainen arki. Minun arkeni näyttää tältä:

Maanantaista perjantaihin päähuomioni vie opinnot. Käyn luennoilla ja pienryhmäopetuksessa. Istun kirjastossa tai kotona lukemassa ja tekemässä tehtäviä. Jos olen kotona, käy usein lounasaikaan uimassa meressä (300 metrin päässä kotoa). Jos olen yliopistolla, käyn yliopiston liikuntakeskuksen ilmaisliikunnassa ja ranskalaisen kerhon keskustelutunneilla. Torstai-iltaisin saatan käydä keskustassa ruokamarkkinoilla. Tarjolla on katuruokaa ympäri maailmaa ja livemusiikkia. Parina arki-iltana kuussa suuntaan Sydneyyn aikidotreeneihin. Käyn silloin tällöin tanssimassa paritansseja joko Sydneyssä tai Wollongongissa. Yliopistolla ja kaupungilla järjestetään jatkuvasti erilaisia mielenkiintoisia tapahtumia, joista useimpiin en jaksa mennä.

Valitettavasti opiskelijaruokala ei ole rantautunut Wollongongiin (lukuun ottamatta yhtä asuntolaa, jossa on mahdollisuus valita täysi ylläpito). Kampuksella on monia kahviloita ja (pika)ruokaloita, mutta itse vältän niitä, koska hinnat eivät ole kovin opiskelijaystävällisiä. Yleensä otan siis omat eväät kotoa. Aina välillä joku taho järjestää “barbien” – barbecuen eli grilliruokaa, jolloin on mahdollisuus saada ilmainen lounas. Sen varaan ei kuitenkaan kannata laskea, sillä suunnitelmat saattavat muuttua tai ruoka saattaa loppua kesken.

UniCrew'lla oli myös seurapelejä - mm. mölkky!
UniCrew’lla oli myös seurapelejä – mm. mölkky!
UniCrew'n vapaaehtoisilleen tarjoama "barbie".
UniCrew’n vapaaehtoisilleen tarjoama “barbie”.

Viikonloppuisin en opiskele. Silloin tällöin teen reissun jonnekin kauemmas. Ennen lukukauden alkamista kävin Melbournessa. Pääsiäisenä kävin Canberrassa. Yhtenä viikonloppuna olin “orientaatioretkellä” – surffaamassa muiden Wollongongin yliopiston vaihto-opiskelijoiden kanssa. Joukossa oli myös yksi australialainen. Surffasimme yhteensä kuutisen tuntia, nautimme lämpimistä suihkuista, söimme purilaisia ja joimme runsaasti teetä ja kahvia. Lauantai-iltana menimme paikalliseen pubin, yökerhon, herrasmieskerhon ja viinakaupan virkaa toimittavaan ravintolaan.

Surf Camp Australia - orientaatioretki.
Surf Camp Australia – orientaatioretki.
Melbournesta Great Ocean Roadille. Kuva: Teepee Tours.

Myös lähimaastossa on hienoja kohteita. Viime viikonloppuna kiipesin Mt Keiralle, jonka juurella yliopiston pääkampus sijaitsee, ja kävin Royal National Parkissa, Sydneyn ja Wollongongin välissä sijaitsevassa kansallispuistossa. Sunnuntaisin paikallisella matkakortilla, Opal-kortilla, matkustaminen maksaa vain 2,50$ – niin monta matkaa kuin haluat. Pisimmillään tuohon hintaan voisi matkustaa yli 450 kilometrin matkan Bomaderrystä Sconeen – ja myös takaisin, jos ehtii. Pistäpä siitä paremmaksi!

Näkymiä Royal National Parkissa.

Published by

Otava Piha

Opiskelen kolmatta vuotta oikeustiedettä Helsingin yliopistossa. Olen kevätlukukauden 2016 opiskelijavaihdossa Wollongongin yliopistossa Australiassa.